آشنایی با والت دیزنی، غول تاریخ انیمیشن جهان

به گزارش بلاگ پو، والتر الیاس، والت دیزنی، بنیان گذار محصولات والت دیزنی می باشد که بعدها به یکی از معروف ترین و بهترین شرکت های تولید فیلم تبدیل و مشهور شد. این شرکت در حال حاضر با نام کمپانی والت دیزنی معروف است و درآمد سالانه آن در سال 2013، 4 میلیارد دلار بوده است.

آشنایی با والت دیزنی، غول تاریخ انیمیشن جهان

تاریخچه والت دیزنی

در دهه 50 میلادی با وجودی که سینما به هر حال پا به میان سالی گذاشته بود و دنیا 2 دوره جنگ دنیای را هم تجربه کرده بود، باز هم استودیوها و کمپانی های معظم سینما؛ تعدادشان از انگشتان 2 دست فراتر نمی رفت. هنور در اروپا پاته نفس می کشید و در آمریکا دنیا چاپلین بالای سر کمپانی اش یونایتد آرتیستز بود و آن طرف هم برادران وارنر بودند و کمپانی MGM و ساموئل گلدوین مایر .

استودیوهای پارامونت و کلمبیا هنوز بچه سال بودند و تک تک، شرکت فیلم سازی تازه تاسیس هم پیدا می شد. نه خبری از سونی بود و نه از دریم ورکز. تری استاری وجود نداشت و کمپانی فوکس قرن بیستم هنوز تشکیلات و استودیویش را عریض و طویل نکرده بود .

20 سال بعد، اما شرکت های کوچک کم کم سری در میان سرها درآوردند و مستقل سازها به وجود آمدند و کار به جایی رسید که در سال 1990 عمده کمپانی های گردن کلفت که برای دهه ها از آنها به عنوان غول های سینما یاد می شد مجبور به ادغام شدند .

شرکت های جدیدالتاسیس که با شرکای شناخته شده که همگی شان هم سری در میان سرها داشتند، شدند غول های جدید (بهترین مثال دریم ورکز است) و کار سینما و سرگرمی سازی ادامه یافت تا هزاره سوم از راه رسید. زمانی که بیش از هر وقت دیگری شرکت ها کوچک شدند و ساخته های مشترک که روزی گناهی نابخشودنی بود دیگر کاری عادی شد .

در این گیرودار حساب کمپانی بزرگ دیزنی جداست و داستان خودش را دارد. والت دیسنی (1966 - 1901) که طی 40 سال فعالیت فیلم سازی و انیمیشن سازی آثاری ماندگار را ارائه کرد، هرگز تصور نمی کرد پس از مرگش این کمپانی بتواند باز هم بزرگ و بزرگ تر شود .

شاخصه های والت دیزنی

دیزنی در زمینه های بسیاری رکورددار و پیشتاز در دنیای کارتون بود. هرچند این رکوردها حدود 10 سالی می شود که بعضی هایشان جای خود را به دیگران داده اند. والت دیسنی پس از اسوالد خرگوش؛ میکی ماوس را در 1928 تهیه و معرفی کرد. موجودی که هنوز هم طرفدار دارد. پلوتو، گوفی و چندین و چند کارتون و کاراکتر دیگر از پیروزیت های این کمپانی به شمار می فرایند که هنوز هم محبوبند .

دیزنی از سال 1970 به بعد نیز فیلم های بسیاری تولید کرد که مدت زمان نمایش آن معادل یک فیلم سینمایی عادی بود. کاری که در زمان خود یک انقلاب به حساب می آمد. گربه های اشرافی یکی از آن کارتون های بلند مدت بود .

افول والت دیزنی

با همه اینها حدود یک دهه است که برای کمپانی والت دیزنی اوضاع بر وفق مراد نیست و دیسنی مجبور شده است با استودیوهای کوچک و مستقل؛ اما بسیار توانمند و حرفه ای تولید مشترک داشته باشد . مهم ترین این شرکت ها همان پیکسار فسقلی البته در حدود 10 یا 12 سال پیش استیخ زده پرفروش ترین کارتون والت دیزنی. چرا که الان پیکسار اگر چه به لحاظ وسعت و ریخت وپاش یک کمپانی بزرگ اصلا عمل نمی کند، ولی حالا برای خود یک غول است .

مایکل آیزنر (رئیس دیزنی) البته طی سال های 1984 تا 1997 سود این شرکت را از یک میلیارد و 65 میلیون دلار به 22 میلیارد دلار رساند و ارزش بازار شرکت را نیز از 2 میلیارد دلار به 67 میلیارد دلار (در بورس) ارتقا دارد، ولی با این همه این آمار و ارقام مربوط به حالا نیست . دیزنی در حال حاضر بسیار تنزل یافته است. سود این شرکت در سال 2003 نسبت به سال 97 یک سوم تنزل پیدا کرد و شاخص سهام دیسنی به 30 درصد پایین تر از متوسط شاخص سهام شرکت های رسانه ای رسید. فرایندی که هنوز ادامه دارد اگر چه در سال 2007 دیزنی توانست کمی سروسامان بگیرد، اما هنوز اوضاع آشفته است .

از دیگر سو کمپانی دیزنی شبکه تلویزیونی ABC را هم در اختیار دارد که هر چند می گویند نصف سهام یا تمام آن را فروخته، اما اینها شایعه است . با وجود این، دخل و خرج ABC چیزی نیست که بتواند دیگر استودیوهای دیزنی را سروسامان بدهد. در واقع اگر پیکسار به داد دیزنی نمی رسید، در همان سال های میانی دهه 90، حلوای دیزنی را همه می خوردند. اما پیکسار کاری کرد کارستان و هم خودش بزرگ شد و به تثبیت رسید و هم این که دیزنی را حیاتی دوباره داد . به هر حال در هزاره سوم کمپانی دیزنی با تولیدات انیمیشن و کمدی های بچگانه و اجتماعی هنوز هم از پیروز ترین شرکت های فیلم سازی است .

منبع: همشهری آنلاین

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: setare.com
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 40822

به "آشنایی با والت دیزنی، غول تاریخ انیمیشن جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با والت دیزنی، غول تاریخ انیمیشن جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید