آغاز خواناسازی کشتی تاریخی گیلان

به گزارش بلاگ پو، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: گمانه سازی کشتی تاریخی ساحل قروق تالش به منظور خوانا سازی آغاز شده است.

آغاز خواناسازی کشتی تاریخی گیلان

شهرود امیرانتخابی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این حدس بمنظور خوانا سازی کشتی تاریخی قروق باهدف شناسایی محدوده محوطه باستانی، مطالعات زیر بستر با استفاده از شبکه متراکم ژئورادار، شناسایی مواد فرهنگی یا ساختار مهندسی بر اساس اطلاعات ژئورادار، بررسی مدارک تاریخی در ارتباط با محوطه مورد کاوش در محدوده ساحل قروق در شهرستان تالش در حال انجام است.

وی گفت: این اقدام در راستای تفاهم نامه منعقد شده بین این اداره کل با سازمان بنادر و کشتیرانی گیلان و مرکز اقیانوس شناسی کشور در خصوص پژوهش، مطالعه و بررسی آثار تاریخی محدوده دریای خزر، اولین فصل از پژوهش های باستان شناسی زیرآب است که بصورت مشترک به سرپرستی دکتر توفیقیان از پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، دکتر نادری از مرکز اقیانوس شناسی و با نظارت معاونت میراث فرهنگی اداره کل گیلان به مدت یک ماه در منطقه ساحلی قروق تالش آغاز شد.

وی ادامه داد: پرونده ثبتی کشتی ساحل قروق برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور به دبیرخانه شورای ثبت آثار تاریخی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال و مقرر شد پس از مطالعات باستان شناسی و زمین شناسی هیات اعزامی در خصوص انتقال و ثبت این اثر در فهرست آثار ملی کشور تصمیم گیری شود.

امیرانتخابی یادآور شد: چندی پیش مجوز حدس بمنظور خواناسازی کشتی تاریخی قروق تالش برای دستیابی به ثبت ملی و انتقال صادر شده بود.

بر پایه کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب (دریایی) شناورها در ابعاد مختلف از قایق تا کشتی، هواپیماها، دیگر وسایل نقلیه یا بخشی از آن ها، محموله یا محتوای آن ها که برای دوره ای خاص یا همیشه، حداقل صدسال از قدمت آن ها گذشته باشد؛ بخشی از میراث فرهنگی دریایی و بشری محسوب می شوند همچنین طبق برآورد یونسکو احتمالا بیش از سه میلیون شناور غرق شده در سراسر اقیانوس ها در دنیا پراکنده است که تا امروز درصد کمی از آن ها مورد پژوهش های باستان شناختی قرار گرفته است.

شناور تاریخی قروق سال 92 در بررسی های باستان شناختی در روستای قروق در حدود پنج کیلومتری شرق شهر تالش واقع درغرب گیلان و در کنار دلتای شاقتصادی رودخانه کرگان رود شناسایی شد.

تا کنون بیش از سه شناور تاریخی در منظر دریایی استان گیلان کشف شده که برای نخستین بار در سطح کشور پرونده ثبت جزئیات شناور چوبی قروق در شهرستان تالش با فرمتی ویژه به دبیرخانه شورای ثبت ملی کشور ارائه شده است.

بر اساس تارنمای مرکز اقیانوس شناسی دریای خزر به عنوان بزرگ ترین توده آبی بسته دنیا دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای در منطقه اوراسیا و دنیا است که سبب توجه گسترده کشورهای منطقه و فرامنطقه ای به آن شده است.

این دریا و سواحل پیرامون آن دارای اهمیت بسیار زیادی از جنبه های راهبردی، زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی (شیلات، گردشگری و حمل و نقل) است که امروزه باید جنبه باستان شناسی دریایی را نیز بدان افزود.

شهرستان تاریخی و گردشگرپذیر تالش در110 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده و از 93 کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر برخوردار است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: چمدان