آیا می دانستید؛ سرفیس Duo نخستین موبایل تاشوی مایکروسافت نیست

به گزارش بلاگ پو، سرفیس Duo احتمالا یکی از عجیب ترین دیوایس هایی باشد که مایکروسافت طی سال های اخیر روانه بازار نموده است. این دستگاه دو نمایشگر مجزا با طراحی تاشو دارد. البته که این طرح به اندازه موبایل های تاشو با نمایشگرهای انعطاف پذیر عجیب نیست، اما مایکروسافت عقیده دارد که قادر به ایجاد تغییری اساسی در چگونگی تعامل ما با اپلیکیشن های موبایل است.

آیا می دانستید؛ سرفیس Duo نخستین موبایل تاشوی مایکروسافت نیست

اگرچه موبایلی با طراحی تاشو و نمایشگر دوگانه عجیب به نظر می رسد، اما این اولین باری نیست که مایکروسافت روی چنین مفهومی کار نموده است. در واقع این شرکت در سال 2009 دیوایسی مشابه را در ذهن داشت که البته در نهایت کنسل شد. آن دستگاه قرار بود مایکروسافت کوریر (Microsoft Courier) نام بگیرد.

مایکروسافت کوریر چه بود؟

کوریر نخستین کوشش مایکروسافت برای ساخت یک موبایل تاشو با دو نمایشگر بود. این دستگاه فرم فاکتوری شبیه به یک کتاب داشت و از دو نمایشگر 7 اینچی بهره مند شده بود که هر دو از لمس هم زمان چندین انگشت و همین طور قلم پشتیبانی می کردند.

همه این ها بسیار آشنا به نظر می رسد، چون این موبایل اساسا همان چیزی بود که این بار در قالب سرفیس Duo و همین طور برادر دیگرش، یعنی سرفیس Neo درآمده است.

همان زمان یک ویدیو از دستگاه لو رفت که چگونگی تعامل کاربر با کوریر را نشان می داد. این دستگاه قرار بود تجربه ای عمدتا مبتنی بر استایلوس ارائه کند و به این ترتیب دیگری نیازی به سر و کله زدن با کیبورد مجازی نبود. از سوی دیگر هم می شد از ژست های لمسی برای تعاملات مختلف مانند اسکرول صفحه استفاده کرد.

بعضی از قابلیت های مفهومی موجود در سرفیس Duo، در این دستگاه هم دیده می شد؛ مثلا اجرای دو اپلیکیشن روی هر نمایشگر و فرستادن محتویات از یک صفحه به صفحه دیگر. در ویدیوی لو رفته حتی می شد یک مخاطب را از یک صفحه به صفحه دیگر درگ و دراپ کرد تا آن شخص به مستنداتی خاص دسترسی بیابد.

اشاره به کارکرد لولاهای کوریر هم لازم است. اگرچه در این ویدیو طراحی لولاها تعیین نبود، اما در گزارش ها خواندیم که می توان از لولا به عنوان یک جیب برای اپلیکیشن هایی که از یک صفحه به صفحه دیگر می فرایند استفاده کرد. در همین حال، سرفیس Duo که 11 سال بعد عرضه شده هم استفاده مشابهی از لولاها نموده و به کاربر اجازه می دهد با کشیدن اپلیکیشن ها به سمت لولا، آن ها را به صورت تمام صفحه روی هر دو نمایشگر اجرا کند.

خبرگزاری CNET آن موقع در گزارشی نوشت که این دستگاه پروتوتایپ، ورژنی دستکاری شده از ویندوز را به اجرا درمی آورد که در آن هیچ خبری از رابط کاربری سنتی سیستم عامل نبود. اما گویا این رویکرد، با ذهنیت استیون سینوفسکی، مدیر وقت واحد ویندوز در مایکروسافت که به دنبال ورژنی سازگار با تبلت ها از این سیستم عامل بوده سازگاری نداشته است.

گفته می گردد جلسه ای میان بیل گیتس و مدیر پروژه کوریر، جی آلارد (کسی که بعدا ایکس باکس را خلق کرد)، برگزار شده که نتیجه اش، کنار گذاشتن این دستگاه بود. منابع CNET می گویند گیتس از آلارد پرسیده که کاربران چطور روی این دستگاه ایمیل های خود را دریافت می نمایند و آلارد هم می گوید این کار به وسیله وب امکان پذیر خواهد بود.

آلارد سپس اضافه می نماید که خریداران کوریر، در نهایت از اسمارت فون یا کامپیوترشان برای ارسال ایمیل استفاده خواهند کرد. تیم کوریر این بحث را پیش می کشید که دستگاه برای فراوری محتوا ساخته شده و قرار نیست جایگزینی برای کامپیوترهای شخصی باشد.

منابع افزوده اند که این پروژه چند هفته بعد از دیدار بیت گیتس با مدیر کوریر کنسل می گردد و اصلی ترین دلیل، ناسازگاری آن با بینش ویندوز و آفیس بوده است.

مایکروسافت سرفیس Duo: میراث کوریر؟

در قیاس با سرفیس Duo، مایکروسافت و تیم کوریر با چالش های بیشتری روبرو شدند و سازوکار خود مایکروسافت هم یکی از آن مسائل بود. این کمپانی در اواخر دهه 90 و اوایل دهه 2000 احساس می کرد باید ویندوز را در هر چیزی جای دهد. از ویندوز موبایل و تبلت های پی سی گرفته تا حتی آخرین کنسول شرکت سگا، یعنی دریم کست. درحالی که کوریر هم ورژنی دستکاری شده از ویندوز را اجرا می کرد، اما به نظر می رسد مایکروسافت به دنبال تجربه ای سنتی تر بوده است.

وسواس روی آوردن ویندوز به هرچیزی، تنها طی 4 یا 5 سال اخیر از بین رفته است. مایکروسافت اکنون پلتفرم مخصوص خودش برای موبایل را هم رها نموده و اندروید و iOS را در آغوش گرفته است. به این ترتیب، درها برای ساخت سخت افزارهای مبتنی بر اندروید باز شد و همه این ها ما را می رساند به سرفیس Duo.

جالب است بدانید که توسعه کوریر مدتی قبل از عرضه آیپد شروع شد، اما کنسل شدنش بعد از معرفی محصول اپل به جهانیان بود. با این همه، دیوایس مایکروسافت درست در زمانی داشت ساخته می شد که تبلت ها در اوایل الی اواسط دهه 2010 به محبوبیت فراوان رسیدند.

سرفیس Duo هم زمانی از راه رسیده که موبایل های تاشو (با قابلیت تبدیل شدن به تبلت) از راه رسیده اند. از سوی دیگر صنعت تبلت هم گرچه جای پایش را در بازار محکم نموده، اما فرایندی نزولی را در پیش گرفته. تعیینا مایکروسافت در ساخت سرفیس Duo نیم نگاهی به استراتژی های پیشین خود در قبال کوریر انداخته و بسیاری از المان های مختلف، از طراحی کلی دستگاه تا رویکرد هیبریدی لمس/استایلوس را دوباره به کار گرفته است. آیا این دستگاه جدید می تواند در عمل هم پیروز باشد؟ فقط زمان تعیین می نماید.

  • سرفیس Duo مایکروسافت دقیقا برای چه افرادی ساخته شده؟

منبع: Android Authority

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 34845

به "آیا می دانستید؛ سرفیس Duo نخستین موبایل تاشوی مایکروسافت نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می دانستید؛ سرفیس Duo نخستین موبایل تاشوی مایکروسافت نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید