اختصاص 200 میلیون دلار برای طرح های آبخیزداری

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، ناصر حیدری پوری در نشستی خبری با بیان اینکه 17 سال از روند خشکسالی در کشور می گذرد، گفت: با توجه به اینکه طبق نقشه های توپوگرافی، 410 میلیارد مترمکعب میزان آب داریم که بخشی از این آب تبخیر می گردد و در اختیار ما قرار نمی گیرد، باید به نزولات جوی، بهای بیشتری دهیم.

اختصاص 200 میلیون دلار برای طرح های آبخیزداری

این مقام مسئول با بیان اینکه در سطح حوزه های آبخیزداری بالغ بر 370 دشت ممنوعه و 387 دشت بحرانی داریم، توضیح داد:باید برای تعریف سفره ها برنامه عملیاتی داشته باشیم و پیگیری می کنیم با کارنمودهای عملیاتی و موثر، بخشی از کشاورزی را امتیاز بخشیم.

حیدری پوری در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به روند فرسایش خاک در کشور، ادامه داد: با توجه به اقدامات آبخیزداری انجام گردیده میزان فرسایش خاک در کشور 9 تن در هکتار کاهش یافته؛ ضمن اینکه میزان واردات رسوب به سدها نیز، 5 تن افت نموده است.

به گفته وی، در نتیجه این اقدامات برداشت علوفه نیز 120 کیلوگرم در هکتار افزایش داشته است.

معاون آبخیزداری سازمان جنگلها و مراتع کشور، از اختصاص 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی در امسال برای آبخیزداری اطلاع داد و گفت: پروژه هایی برای بهبود وضعیت آبخیزداری کشور مصوب گردیده که از ابتدای شهریور تا خاتمه آذرماه پروژه های مذکور افتتاح خواهد شد.

حیدری پور با بیان اینکه 100 میلیارد تومان نیز برای عملیات بیولوژی در حوزه جنگل ها مورد احتیاج است، اضافه نمود: برای اجرای عملیات آبخیزداری در هر هکتار یک میلیون تومان مورد احتیاج است و در افق باید بتوانیم 26 میلیون هکتار عملیات انجام دهیم.

معاون سازمان جنگلها در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر ایجاد پارک ها توسط شهرداری تهران در مسیر سیل مانند پارک های نهج البلاغه اظهارداشت: عملیات حوزه های آبخیزداری در حوزه های شهری مربوط به شهرداری ها است زیرا ما مسئولیت خود را در این ارتباط به شهرداری ها واگذار نموده ایم.

وی اضافه نمود: با اینحال درباره خیلی از بحث های آبخیزداری که توسط شهرداری ها انجام می گردد مسائل مورد لزوم رعایت نمی گردد.

حیدری پور با اشاره به اینکه در مسیل هایی که در شهرها قرار گرفته نباید کف آن را با سیمان صاف کرد، اضافه نمود: این امر باعث می گردد که جذب آب در زمین صورت نگیرد، سرعت سیل کاسته نگردد و ممکن است در پایین دست خسارت ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در شهرداری تهران طرحی مطرح گردیده که رودخانه ها را در سطح شهر بچرخانیم و اینطور گفته گردیده که باعث می گردد تا گسل ها خنک شوند، اضافه نمود: با این کار آب به یک باره و با سرعت به سمت ورامین و شهرری نمی رود و باعث می گردد که فعالیت گسل تعدیل گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 1245

به "اختصاص 200 میلیون دلار برای طرح های آبخیزداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص 200 میلیون دلار برای طرح های آبخیزداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید