استفاده از کود های نامناسب، ضریب فراوری محصولات پاییزه شمال را با کاهش روبرو نموده است

به گزارش بلاگ پو، محصولات پاییزه استان مازندران در زمره فراوریات کشاورزی باکیفیت کشور محسوب می شوند، فراوریاتی که اکنون بنابه دلایل گوناگون با اُفت فراوری و کاهش محسوس کیفیت همراه شده اند.

استفاده از کود های نامناسب، ضریب فراوری محصولات پاییزه شمال را با کاهش روبرو نموده است

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران، استان مازندران یکی از قطب های اصلی فراوریات زراعی و باغی در کشور به شمار می رود، با این وجود بنابه دلیل متعدد، خروجی و میزان فراوریات پاییزه این استان در امسال با کاهش قابل توجهی همراه شده است.

ریشه اصلی این عارضه را می باید در بعضی اقدامات غیر حرفه ای زارعان و باغداران مازندرانی جستجو کرد، امری که شاید در صورت آموزش کافی و به موقِعِ فعالانِ این عرصه، هیچگاه ظهور و بروز پیدا نمی کرد. با همه این اوصاف در حال حاضر می طلبد از نگاهی آسیب شناسانه به این موضوع نگریسته گردد تا در آینده کمتر شاهد چنین نارسایی هایی باشیم و چه خوب که هیچگاه این پدیده های تلخ در صحنه کشاورزی، آن هم در استانی همچون مازندران تکرار نگردد.

تاکید بر عدم ظهور و بروز چنین عارضه هایی در استان مازندران از این جهت است که بنا به بر مطالعات اجرا شده، بهترین خاک ایران زمین از حیث کیفیت برای زراعت و کشاورزی به استان مازندران معطوف می گردد استانی که در سالیان گذشته با بی مهری های بسیاری همچون دریاخواری، کوه خواری، زمین خواری، جنگل خواری و... روبرو شده است.

متاسفانه در لا به لای اخبار تلخی که بعضا از این استان درز پیدا می نماید، این بار شاهد رسانه ای شدن خبر کاهش محصولات پاییزی این استان نیز هستیم.اما این عارضه بی دلیل نیست و ریشه آن را باید در عواملی جستجو کرد که بخشی از آن ناشی از کم توجهی و سهل انگاری، بخشی دیگر ریشه در ناآگاهی و کم سوادی و نبود آموزش صحیح، اصولی و حرفه ای دارد.

آنچنان که بعضی کارشناسان و صاحب نظران حوزه کشاورزی عنوان نموده اند استفاده بی رویه از کود های غیر تکلیفی از جمله دلایل کاهش روند فراوری در عملکرد در سطح است.

عباس پور نصرالله مدیر محصولات زراعی جهاد کشاورزی مازندران در گفت و گویی با رسانه ها در این خصوص می گوید:10 هزار بِرَند کودی غیر تکلیفی داریم و متاسفانه کارگزار به جای کود تکلیفی به ارائه کود غیر تکلیفی مبادرت می ورزد و نحوه مصرف آن را نیز به کشاورز شرح نمی دهد. مصرف خودسرانه کود های اینچنینی مزید بر علت شده تا میزان محصولات پاییزی با کاهش قابل توجهی همراه گردد.

وی در عین حال از کشف 70 درصد کود فسفات غیر مجاز در ساری خبر می دهد و پایین بودن کشت مکانیزه را از دیگر دلایل پایین بودن ضریب کشت پاییزه در این استان قلمداد می نماید.

: محصولات کشاورزی آب بر نباید صادر شوند/صادرات سبزی و صیفی به چه قیمت؟

البته آنچنان که این مقام مسئول عنوان می نماید در سالیان اخیر از حیث کشت مکانیزه موفقیت ها و توفیقات بسیاری کسب و حاصل شده، اما همچنان تا نقطه مطلوب و رضایت بخش فاصله داریم.

کنترل و مقابله به موقع در برابر آفات و بیماری ها از دیگر مولفه های تاثیرگذار در کشت مطلوب به شمار می رود تا جایی که در مورد محصول استراتژیکی همچون گندم در صورت 7 تا 10 روز تاخیر در اجرای اقدامات مقتضی، به جای گندم می باید در صدد کنترل رشد علف های هرز بود یعنی نه تنها کشت ما دستاوردی نخواهد داشت بلکه این فرصت به تهدیدی بالقوه نیز مبدل خواهد شد.

استفاده از روش های نامناسب آماده سازی زمین

بدون تردید یک کشت مناسب و مطلوب مستلزم پیاده سازی مجموعه ای از اقدامات به هم پیوسته است که در صورت فقدان و خلاء هر یک از این اقدامات حلقه های متصل نماینده یک زنجیر دچار نقصان می گردد.

استفاده از روش های مناسب آماده سازی زمین یکی از این اصول و مولفه ها به شمار می رود که بنابر اظهارات کارشناسان و بعضی صاحب نظران (همچون پور نصرا... مدیر محصولات زراعی جهاد کشاورزی استان مازندران) آنچنان که باید به شیوه استاندارد در دستور کار قرار نمی گیرد.

زهکشی نامناسب و اِعمال کشت بیش از یکبار در اراضی و زمین هایی که تکنیک ماندابی به صورت اصولی در آن رعایت نشده و خاک ورزی غیر فنی از نمونه مواردی است که به خروجی نامطلوب در کشت منتهی می گردد.

انجام تحقیقات در مراحل کشت و توجه به کشت علمی و اصولی در اولویت قرار گیرد

آنچنان که در گزارشات پیشین بدان اشاره شده اکثریت قریب به اتفاق کشور های توسعه یافته از کشاورزی علمی و بِروز برخوردار هستند و به اصول علمی و فنی در این عرصه توجه بسیاری می نمایند.

به واقع فاصله دریافت از کشاورزی سنتی و قرابت هر چه بیشتر با زراعت و باغداری علمی از ضروریاتی است که در سایه آن می توان مدعی کشاورزی پیشرفته و حرفه ای بود در غیر اینصورت شاهد ایجاد تحمیل هزینه های مضاعف و سرسام آور و ضرر و زیان های جدی در حوزه کشاورزی و زراعت خواهیم بود.

کاظم مصفا، یکی از فعالان حوزه زراعت و کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران با اشاره به لزوم توجه به علوم و فنون پیشرفته زراعت اظهار کرد:آنچنان که از بدو تولد یک نوزاد و حتی پیش از آن، آزمایشات متعددی عملیاتی می گردد تا جنین و پس از آن نوزاد متولد شده از مخاطرات احتمالی به دور باشد درعرصه کشاورزی نیز تا پیش از مرحله برداشت باید به اقدامات فنی و اصولیِ لازم توجه گردد.

وی اضافه کرد:انتخاب بذر مناسب، متناسب با شرایط آب و هوایی و خاکی، لحاظ نمودن تدابیر پیشگیرانه برای مقابله با سرمازدگی و گرمازدگی احتمالی، استفاده از کود و سموم مناسب در زمان مقتضی، آبیاری اصولی و حرفه ای با بهره گیری از مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی از ضروریاتی است که نباید مورد غفلت و کم توجهی قرار گیرد.

محمود رضا رمضان پور، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش و کشاورزی و منابع طبیعی مازندران حتی به موضوع هسته های اولیه بذر و فراوری آن اشاره می نماید که در صورت غفلت از این مولفه، ظهور و بروز مسائل و چالش های متعدد دور از ذهن نخواهد بود.

وی به رسانه ها می گوید:تغذیه گیاهی بر مبنا و اساس پراکنش عناصر غذایی ارائه شده است و این پراکنش غذایی است که میزان کود شیمیایی که می باید مورد استفاده قرار گیرد و حتی زمان استفاده از آن را معین و معین می نماید.

رمضان پور معتقد است توجه به اصول پنجه زنی در فراوری گیاه و محصولات زراعی نیز بسیار حائز اهمیت است و در صورت رعایت اصول و قواعد مربوطه امکان عملکرد بالا در کشت مُیَسَر و فراهم می گردد.

یکی دیگر از نکات مهم مربوط به ارائه و تامین نهاد ها و بذر به کشاورزان می گردد که در بخش هایی همچون کشت کلزا بسیار معین نماینده است.

در شرایطی که 20 درصد از واردات کشور به سویا و کنجاله و روغن خلاصه می گردد بهبود شرایط برای کشت کلزا و به تبع آن کاهش ضریب واردات و وابستگی به خارج از کشور در شرایط فعلیِ مالی ما بسیار ضروری و ثمر بخش خواهد بود، موضوعی که در آینده ای نزدیک به تفصیل مورد بحث و واکاوی قرار خواهد گرفت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 13130

به "استفاده از کود های نامناسب، ضریب فراوری محصولات پاییزه شمال را با کاهش روبرو نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از کود های نامناسب، ضریب فراوری محصولات پاییزه شمال را با کاهش روبرو نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید