باغ وحش شیشه ای تراژدی مدرنی با دراماتورژی متفاوت

به گزارش بلاگ پو، کارگردان نمایش باغ وحش شیشه ای گفت: باغ و حش شیشه ای از ابتدای آبان ماه با دراماتورژی متفاوت در مشهد به روی صحنه خواهد رفت.

باغ وحش شیشه ای تراژدی مدرنی با دراماتورژی متفاوت

سعید نمایی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در مورد اجرای نمایش خود با عنوان باغ وحش شیشه ای اظهار کرد: باغ وحش شیشه ای، درام اجتماعی و در واقع یک تراژدی مدرن مربوط به سال 1930، نوشته تنسی ویلیامز و از کارهای شاخص این نویسنده است که ما قصد داریم با دراماتورژی متفاوتی به اجرای این کار پرداخته و تا حدودی از اصالت کار دور شویم.

وی در مورد انتخاب این نمایشنامه افزود: این متن همواره از متن های مورد علاقه من بوده و یکی از آرزوهای من بود که از عوامل این کار باشم و یا روزی کارگردانی آن را بر عهده بگیرم؛ به علاوه فارغ از دغدغه ای که در نمایش موجود بوده و اتفاقاتی که در نمایش می افتد، تنهایی فردی هریک از کارکاترهای نمایش و بیدار شدن از خواب ایده آلیسم که به رئالیسم تبدیل می شود، به نوعی شبیه به اکنون ماست.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: داستان در مورد یک خانواده طبقه فردوست جامعه آمریکاست که پدر آنان را ترک کرده و مادر به همراه پسر و دخترش زندگی می کند. دختر این خانواده دچار یک معلولیت از ناحیه پا است و همین باعث شده این دختر دچار عقده حقارت باشد و سرخورده شود، در روابط اجتماعی او تاثیر گذاشته و در کل فردی اجتماعی نبوده و جامعه گریز است. از طرفی پسر خانواده در انباری کار می کند، ماهی 50 دلار حقوق می گیرد و دچار یک زندگی یک نواخت و تکراری است.

نمایی ضمن اشاره به این که باغ وحش شیشه ای در اصل نمایشی متشکل از چهار کاراکتر است، افزود: نینا گودرزی، پریسا معتمدی مهر و بنده در این نمایش به ایفای نقش می پردازیم. همچنین جلال شهبازنژاد به عنوان صدابازیگر تیم بازیگری را همراهی می کند. دراماتورژ این کار نیز کامران سعادت و طراح گریم غزال ناصری است.

وی در مورد پروسه تمرین نمایش خود گفت: پروسه تمرین این نمایش تقریبا نزدیک به یک سال به طول انجامید؛ به این خاطر که پروژه ای است که نیاز به بازیگران خاص داشته و لذا به لحاظ تیم بازیگری چندین بار به مشکل بر خوردم و تغییراتی در آن ایجاد کردم و به نوعی می توان گفت وسواس زیادی روی این پروژه داشتم. به این خاطر که علاقه مند بودم زمانی کار به روی صحنه رود که از نظر خودم کیفیت لازم را داشته باشد.

این کارگردان تئاتر مطرح نمود: اصولا معتقدم یک کار تئاتری یا باید خوب باشد و به روی صحنه رود و یا هرگز به روی صحنه نرود. به این دلیل که ما و همه کسانی که هنر تئاتر کار می کنیم، برای دیده شدن دست به این کار نمی زنیم و می خواهیم اثری هنری خلق کنیم تا در کیفیتی خوب دیده شود.

نمایی همچنین با اشاره به این که باغ وحش شیشه ای نمایشنامه ای سخت و از آثار فاخر ادبی است، اظهار داشت: باغ وحش شیشه ای از اوایل آبان ماه و در قالب 14 اجرا در سالن بهار مجموعه تئاتر شهر مشهد به روی صحنه خواهد رفت و احتمال زیاد بسته به استقبال مردم تا 30 شب نیز تمدید خواهد شد.

وی با بیان این که استقبال خوبی از این نمایش صورت خواهد گرفت، افزود: متن باغ وحش شیشه ای تابه حال در مشهد اجرا نشده و از سوی دیگر برای همه جذابیت دارد که به تماشای آن بنشینند؛ به این خاطر که متن به واقع متنی با اعتبار بوده و نیز دیگران می دانند به مدت یک سال روی آن زمان گذاشته ایم. ضمن این که در مدل کارگردانی پروژه تغییراتی را ایجاد شده و فضای کار را به میزانی از حالت رئالیستی خارج و بعد سورئال آن را پررنگ تر کرده ام. در نهایت این که از آنچه از گوشه و کنار می شنوم، به نظر می رسد که این نمایش مشتاقان زیادی به ویژه با توجه به اثر عجیب و غریب تنسی ویلیامز داشته باشد. همچنین علاقه مندم این اثر را به پدر و مادرم تقدیم کنم.

این کارگردان تئاتر اظهار داشت: همه هدف ما رسیدن به اجرایی با تمرکز بر ذهنیت شخصیت هاست و دیدن آنچه شخصیت های نمایش توان به زبان آوردنشان را ندارند. ضمن این که در اجرای این اثر کمی از ساختار نمایشنامه دور شدیم و جسارت این اتفاق را نمایشنامه و شخصیت های افسارگسیخته اش در ما ایجاد کردند و امیدواریم مخاطب در کشف دنیای مشترک و تازه نمایشنامه با ما همراه شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 13523

به "باغ وحش شیشه ای تراژدی مدرنی با دراماتورژی متفاوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ وحش شیشه ای تراژدی مدرنی با دراماتورژی متفاوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید