ثبت موزه تاریخ پزشکی در بوشهر به عنوان هفتمین موزه تخصصی دانشگاهی در آسیا

به گزارش بلاگ پو، موزه تاریخ پزشکی بوشهر به عنوان هفتمین موزه تخصصی دانشگاهی در آسیا به ثبت می رسد.

ثبت موزه تاریخ پزشکی در بوشهر به عنوان هفتمین موزه تخصصی دانشگاهی در آسیا

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، مهدی هداوند خانی رئیس دفتر برنامه ریزی و نظارت اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جلسه ای که روز پنجشنبه 11 مرداد در محل این اداره کل با حضور ناصر امیرزاده مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر و پروفسور ایرج نبی پور رئیس پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج فارس از نیاز موزه تاریخ پزشکی گفت: باتوجه به غنای اشیای تاریخی پزشکی جمع آوری شده در موزه تاریخ پزشکی بوشهر به عنوان هفتمین موزه تخصصی دانشگاهی در آسیا به ثبت می رسد.

او اضافه نمود: در این موزه اشیای بسیار غنی و کاملی از شاخه پزشکی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و تشکلهای غیردولتی در ساختمانی با غنای تاریخی دراین استان جمع آوری شده است.

او گفت: با توسعه تکنولوژی و فناوری اطلاعات در موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس در بوشهر مخاطب می تواند به اطلاعات لازم در خصوص علوم پزشکی ایران به ویژه در منطقه خلیج فارس دسترسی یابد.

رئیس دفتر برنامه ریزی نظارت اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ظهارداشت: استان بوشهر در راه اندازی موزه های بخش خصوصی بسیار خوب عمل کرده و از استانهای پیروز کشور در این بخش به شمار می رود.

او اضافه نمود: توسعه موزه ها با مشارکت بخش خصوصی از سیاستهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و با این کار بار دولت کم و زمینه تقویت بخش خصوصی نیز فراهم می شود.

هداوند خانی اضافه نمود: در زمان حاضر بیش از270 الی 280 موزه تخصصی شامل تاریخ طبیعی، پزشکی و وابسته به نهادها و وزارتخانه های مختلف با هدف برنامه های خود در کشور فعال هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر نیز در این باره گفت: با توجه به ظرفیتهای موجود در این استان توسعه و تقویت موزه ها به ویژه در بخش خصوصی از اولویتهای این اداره کل است و تلاش می شود با این بخش توسعه یابد.

امیرزاده با اشاره به قابلیتهای بافت تاریخی بوشهر و نقش آن در کاهش هزینه های دولت گفت: این بافت قابلیت تبدیل به موزه های مختلف را دارد و در همین ارتباط افرادی که طرح موزه داشته باشند مورد حمایت سازمان قرار می گیرند.

رئیس پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج فارس بوشهر گفت: با توجه به اینکه بخشی از تاریخ پزشکی ایران در آسیای میانه است تلاش می شود این موزه در بخش بین المللی نیز توسعه یابد.

ایرج نبی پور اضافه نمود: بافت قدیم بوشهر با توجه به قابلیتهایی که دارد می تواند بعنوان شهر موزه ها تبدیل شود.

موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس در عمارت تاریخی دهدشتی به جا مانده از دوره قاجار در بافت تاریخی بوشهر ایجاد شده است و در آن تجهیزات و ست های جراحی، دندانپزشکی، دامپزشکی، گیاهان دارویی خلیج فارس، جانواران گوناگون، مدارک و لباس های فارغ التحصیلان پزشکی استان، کتابهای درسی پزشکی قدیم و تنوع بالایی از فعالیت های پزشکی قدیم در استان بوشهر به نمایش گذاشته شده است.

در موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس بوشهر روش های طبابت از دوران باستان تا روش مدرن ارائه شده است. این موزه دومین موزه تاریخ پزشکی ایران است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 10415

به "ثبت موزه تاریخ پزشکی در بوشهر به عنوان هفتمین موزه تخصصی دانشگاهی در آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت موزه تاریخ پزشکی در بوشهر به عنوان هفتمین موزه تخصصی دانشگاهی در آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید