خبرنگاران ادامه کوشش های اوپک پلاس برای حفظ توازن بازار نفت

به گزارش بلاگ پو، تهران - خبرنگاران - شانزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس در بیانیه ای بر اهمیت ادامه کوشش ها برای حفظ توازن بازار نفت تأکید کرد.

خبرنگاران ادامه کوشش های اوپک پلاس برای حفظ توازن بازار نفت

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگاران از دبیرخانه اوپک، شانزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی فراورینمایندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرنماینده نفت (اوپک) دیروز به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و همکاری الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه به صورت کنفرانس تلفنی برگزار گردید و با انتشار بیانیه ای به کار خود سرانجام داد.

در این نشست بر تأثیر مثبت توافقنامه همکاری (DoC) در حمایت از توازن دوباره بازار جهانی نفت تأکید شد. این نتایج با تصمیم های تاریخی دهمین نشست (فوق العاده) اوپک و غیر اوپک (ONOMM) در 12 آوریل 2020 برای تعدیل فرایند رو به کاهش فراوری کل نفت خام و تصمیم های بعدی آن همسو بوده است.

اعضا با تأکید بر فرایند مداوم بهبود اقتصاد جهانی با پشتیبانی بی سابقه حمایت های پولی و مالی یادآور شدند که انتظار می رود سرعت فرایند بهبود در نیمه دوم سال جاری افزایش یابد.

با این حال، وزیران ائتلاف اوپک پلاس تأکید کردند که موارد ابتلا به ویروس کرونا، با وجود ادامه واکسیناسیون در تعدادی از کشورها در حال افزایش است و تجدید حیات این ویروس می تواند بهبود مالی و تقاضای نفت را مختل کند.

در این نشست، گزارش ماهانه تهیه شده توسط کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC)، از جمله داده های مربوط به فراوری نفت خام این ائتلاف در مارس 2021 آنالیز و از عملکرد مثبت کشورهای شرکت نماینده قدردانی شد. مجموع پایبندی این ائتلاف به توافق کاهش فراوری در مارس 2021، 115 درصد بود که این فرایند بیانگر ادامه پایبندی بالای کشورهای شرکت نماینده است.

در ادامه از کشورهایی که در مارس 2021 فراتر از انتظار عمل کردند و به مقدار یک میلیون و 230 هزار بشکه در روز فراتر از توافق فراوری خود را کاهش دادند، قدردانی شد. این در حالی است که برخی از کشورهای شرکت نماینده همچنان نتوانسته اند حداقل انتظار برای پایبندی 100 درصدی را برآورده نمایند و فراوری بیش از سهمیه خود در این توافق را جبران نمایند.

در این نشست اشاره شد که کشورهای شرکت نماینده متعهد شده اند تا سرانجام مهلت جبران تخطی خود یعنی تا سرانجام سپتامبر 2021 افزون بر پایبندی کامل به سهمیه فراوری، تخطی از سهمیه خود را نیز جبران نمایند، همچنین بر اهمیت تسریع در کوشش های این ائتلاف برای بازگرداندن سریع تعادل به بازار تأکید و به همه کشورهای شرکت نماینده یادآوری شد که با توجه به شرایط نامعین بازار هوشیارانه و با انعطاف برخورد نمایند.

کاهش فراوری داوطلبانه عربستان (به مقدار یک میلیون بشکه در روز) در آوریل 2021 و بازگشت تدریجی این مقدار در ماه های مه، ژوئن و ژوئیه 2021، با توجه به تردیدهای موجود در زمینه سرعت بهبود تقاضای نفت از موارد اشاره شده در شانزدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس بود.

در این نشست با اشاره به کاهش ذخیره سازی های تجاری کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های مالی (OECD) اعلام شد که این ذخیره سازی ها در ماه مارس 14 میلیون و 400 هزار بشکه در روز افزایش یافته و همچنان 77 میلیون و 400 هزار بالاتر از میانگین 2019-2015 بوده است.

با توجه به شرایط اشاره شده، وزیران این ائتلاف تصمیم گرفتند تسهیل کاهش فراوری معین شده در پانزدهمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک را (در ماه های ژوئن و ژوئیه و مطابق جدول ارائه شده) ادامه دهند.

در سرانجام مقرر شد سی امین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (JMMC) و هفدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس یکم ژوئن 2021 (11 خردادماه) برگزار گردد.

اعضای این ائتلاف از یاری های کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیر اوپک، کمیته مشترک فنی اوپک پلاس (JTC) و دبیرخانه اوپک قدردانی کردند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 47569

به "خبرنگاران ادامه کوشش های اوپک پلاس برای حفظ توازن بازار نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ادامه کوشش های اوپک پلاس برای حفظ توازن بازار نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید