ربیعی: استراتژی ما تعهد در مقابل تعهد است

به گزارش بلاگ پو، هشمهری آنلاین:سخنگوی دولت گفت: در صورت اجرای تعهدات اروپا، جمهوری اسلامی ایران بر اجرای کامل برجام باز خواهد گشت. تعهد در مقابل تعهد استراتژی است که امروز ما اتخاذ کرده ایم.

ربیعی: استراتژی ما تعهد در مقابل تعهد است

علی ربیعی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود گفت: در هفته گذشته بحث سفرها و تلفن ها و ملاقات هایی که در این شرایط حساس کشور صورت گرفت از مسائل مهم بود. یکی از مباحث جدی در حوزه سیاست خارجی مذاکرات با مکرون و اتحادیه اروپا برای اجرای تعهدات آنها در برجام بوده است.

وی با بیان این که این اقدامات تماما در قالب نامه رئیس جمهوری و بیانیه شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است، شرح داد: در صورت اجرای تعهدات اروپا جمهوری اسلامی بر اجرای کامل برجام باز خواهد گشت. تعهد در مقابل تعهد استراتژی است که امروز ما اتخاذ کرده ایم.

سخنگوی دولت ادامه داد: در چند هفته گذشته مذاکرات جدی بین دو رئیس جمهور صورت گرفت و همچنین در مذاکرات وزیر امور خارجه درباره نحوه اجرای تعهد از طرف اروپایی مذاکره صورت گرفت. خوشبختانه در بسیاری موارد دیدگاه ها به هم نزدیک شده است.

ربیعی با بیان این که مباحث فنی برای اجرای تعهدات اروپا در دست بررسی است، اظهارداشت: سفر آقای عراقچی به همراه نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی به پاریس در ادامه شیوه اجرایی کردن تعهدات طرف اروپایی است.

سخنگوی دولت شرح داد: همانطور که قبلا گفته شد باید نفت ایران خریداری شود و تمهیدی اتخاذ شود که پول آن در دسترس قرار گیرد و به ایران بازشود که این موضوع مذاکره ما است.

وی در ادامه سفر محمد جواد ظریف و رضا اردکانیان(وزیر نیرو) به مسکو را بخشی از دیپلماسی فعال ایران عنوان نمود و گفت: با روسیه در زمینه تبادلات تجاری، اجرای تعهدات قبلی که روسها گفت و گو خواهیم کرد. همچنین درباره ظرفیت های جدیدی که باید بین دو کشور علاوه بر حوزه های اقتصادی به وجود بیاید،گفت و گو خواهد شد.

ربیعی افزود: در این مدت با مقامات مالزی هم ملاقات هایی صورت گرفت که منجر به این شده که ماهاتیر محمد (نخست وزیر مالزی) در آینده به ایران بیاید که بخشی از مناسبات ما با آسیای جنوب شرقی هم سامان خواهد یافت.

سخنگوی دولت با بیان این که خوشبختانه ژاپنی ها در مذاکرات و گفت و گوهایی که با آنها داشته ایم برای تداوم روابط در سطح بهتر علاقمند بودند،گفت: با توجه به سفرها و ملاقات هایی که چه قبلا و چه الان صورت گرفته نه تنها منزوی نشدیم خوشبختانه وضعیت رو به جلویی هم داشته ایم و رو به جلو حرکت می کنیم.

ربیعی بار دیگر با تکرار استراتژی تعهد در برابر تعهد از سوی ایران گفت:در صورتی که تعهدات به طور کامل اجرا شود ما هم گام سوم را متوقف خواهیم کرد و هرچه به اجرای تعهدات برجام نزدیک شوند ما هم به تعهدات خود نزدیک خواهیم شد .

سخنگوی دولت با بیان این که ما آغاز سوم کاهش تعهدات برجامی را در پیش رو داریم، گفت: ما با استناد به مواد 26 و 36 برجام در درون توافق هسته ای کاهش تعهد هسته ای خود را بیان کردیم. از همان ابتدا هم بیان کردیم هدف نهایی ما اجرای کامل تعهدات طرفین برجام است. ما تعهدات را کم نکردیم که برجام را از بین ببریم.بلکه برای این که طرف مقابل هم به تعهدات برجامی برشود ما سیاست تعهد در قبال تعهد را دنبال کردیم.

سهم داروی قاچاق زیر پنج درصد است

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره قاچاق دارو در برخی مناطق و کمبود داروهای خاص و ویژه در داروخانه ها و راه حل دولت برای نظارت بر این مساله گفت: طبق آخرین و دقیق ترین اطلاعات حجم قاچاق دارو چه از خارج به ایران و چه از داخل به خارج حجم بالایی نیست. به اعتقاد من حتی زیر پنج درصد مجموعه داروهای ما را تشکیل بدهد. بنابر این نمی توان گفت که ما الان چیزی به نام پدیده قاچاق داریم.

سخنگوی دولت بیان کرد: منتها در برخی از موارد ما داشته ایم که برخی کد محصولات دارویی IRC استفاده کرده اند و به جای مواد غذایی هورمون های بدنسازی وارد کرده اند.

وی اضافه کرد: این متخلفین شناسایی شده و به قوه قضاییه معرفی شده اند و به اقدامات آنها به دستگاه های اطلاعاتی هم گزارش شده و این دستگاهها در حال تکمیل پرونده آنها هستند.

ربیعی با بیان اینکه شناسه ملی دارو و تجهیزات پزشکی به خوبی عمل می کند، عنوان نمود: بخشی از کمبودهای دارو تجویزهایی است که پزشکان برای داروهای خارجی که مشابه داخلی دارد صورت میدهند. تمامی متخصصان استانداردهای لازم را برای جایگزینی دارند منتها هنوز اینها ویزیت میشود. بنابراین کمبودهای ما در این قسمت است. خوشبختانه در زمینه تولید دارو در داخل نسبت به گذشته وضعیت خوبی داریم.

برای گام سوم کاهش تعهدات تصمیم گیری شده است

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات ایران در گام سوم کاهش تعهدات برجامی هم گفت: درست نیست که ایران بخواهد اکنون اقداماتش را اعلام کند. با این وجود، تصمیم این اقدامات اتخاذ شده است که اقدام قابل توجهی هم است.

ربیعی یادآورشد: تا روز آخر منتظر خواهیم ماند و متناسب با اقدامات طرف مقابل تصمیم خود را خواهیم گرفت.

ادامه دارد

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 11773

به "ربیعی: استراتژی ما تعهد در مقابل تعهد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ربیعی: استراتژی ما تعهد در مقابل تعهد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید