رونق اشتغال و صادرات با عطر گل محمدی

به گزارش بلاگ پو، خدیجه ستارزاده- البرز- خبرنگار:البرز از قدیم در حوزه های مختلف کشاورزی قابلیت و ظرفیت خوبی داشته و اکنون در کشور صندلی و رتبه خوبی برای خود کسب نموده، اما در بعضی حوزه ها آنطور که باید از ظرفیت های موجود استفاده و بهره برداری مناسب نشده است.

رونق اشتغال و صادرات با عطر گل محمدی

کشت گل محمدی یکی از این قابلیت هاست که به گفته کارشناسان کشاورزی می تواند برای رونق اشتغال زایی و به ویژه صادرات محصولات متنوع در استان مورد توجه بیشتری قرار گیرد. این گیاه دارویی به دلیل قابلیت رشد با آبیاری کم و سازگاری با شرایط آب و هوایی بسیاری از مناطق البرز می تواند به عنوان یک محصول مورد استفاده قرار گیرد، اما پرورش آن از قدیم تاکنون فقط در طالقان و آسارا و به صورت محدود صورت گرفته است، در حالی که به دلیل بی احتیاجی آن به آب زیاد برای پرورش، می تواند در دیگر مناطق استان هم با آبیاری قطره ای انجام گردد.

  • یک تجربه پیروز

یک تولیدنماینده گل محمدی در ساوجبلاغ می گوید: از سال 94 کشت گل محمدی را در یک هکتار زمینی که از جهاد کشاورزی اجاره نموده با 2 هزار بوته آغاز نموده ام. مهدی شریعتی که و به علت آسیب شدید ریه زندگی در محیط شهر برایش سخت و با مسائل سلامتی همراه بود، می گوید: به تجویز پزشک به کار کشاورزی روی آوردم و کشت گل محمدی را که برای تنفس و سلامتی ام مفید بوده انتخاب کردم. وی می گوید: برای یک هکتار زمین که از جهاد اجاره و مسطح کردم، برق گرفتیم. با مجوز از آب منطقه ای یک حلقه چاه آب حفر کردیم و پس از آزمایش های لازم تعیین شد شرایط آب و خاک برای کشت مناسب است.

وی با بیان این که سال 96 در اولین دوره محصول 975 کیلو برداشت داشته است می افزاید: طبق قانون طبیعت هر سال باید برداشت گل اضافه گردد، اما وجود بارندگی و سرما در 2 سال گذشته باعث شد تا برداشت ما چندان تغییری نداشته باشد. شریعتی با اشاره به این که زمان برداشت گل محمدی از اردیبهشت تا خرداد است، می گوید: در این مدت 17 نفر را برای برداشت گل به کار می گیریم و دادن حقوق به این افراد در این مدت کوتاه حس خوبی دارد. کاش می توانستم برای این افراد در کل سال اشتغال زایی داشته باشم.

وی با بیان این که هر سال گل های محمدی تولیدی را دانشگاه پزشکی تهران برای بخش دندانپزشکی، جهاد کشاورزی برای بخش پژوهشگاه و بخشی را هم اهالی شهرستان و استان خریداری می نمایند، می افزاید: به دلیل شرایط آب و هوایی و همچنین استفاده از کود حیوانی و رسیدگی های لازم کیفیتگل محمدی که تولید می گردد بسیار مرغوب است و می توانیم استفاده های دیگری مانند گلاب گیری داشته باشیم، اما به دلیل هزینه بالای دستگاه گلاب گیری این کار برایمان مقدور نیست و تاکنون فقط به فروش خود گل پرداخته ایم. وی با اشاره به این که برای کشت از آبیاری قطره ای استفاده می نماید، می گوید: گل محمدی به علت قابلیت آبیاری کم و سازگاری با شرایط آب و هوایی استان، قابلیت توسعه را دارد و در صورت حمایت می توان تولید این گیاه و محصولات آن را افزایش داد.

  • ظرفیت های ساوجبلاغ

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی البرز می گوید: این گیاه دارویی از قدیم در زمین های کشاورزی مناطقی از طالقان و بخش آسارا به صورت سنتی کشت می شده است. محمد تاج الدینی با بیان این که اکنون در 70/5 هکتار از اراضی استان گل محمدی پرورش داده می گردد می افزاید: در شهرستان های کرج، ساوجبلاغ، نظرآباد و اشتهارد هم گل محمدی تولید می گردد، اما ساوجبلاغ از نظر آب و هوا و خاک بیشترین ظرفیت را برای کشت این محصول دارد.

وی می گوید: گل محمدی به عنوان یک گیاه کم آب بر خصوصا در اقلیم های شمالی استان عملکرد خوبی دارد و ظرفیت افزایش در تولید این محصول وجود دارد. معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی البرز با بیان این که حدود 70 نفر به طور دائم و 200 نفر به طور فصلی و در مجموع 270 نفر در این حوزه در استان اشتغال دارند، می افزاید: اکنون به استان های دیگر هم صادرات داریم، اما با توسعه کشت این محصول در البرز می توان در بحث اشتغال زایی و همچنین افزایش صادرات قدم های خوبی برداشت.

تاج الدینی می گوید: قصد داریم با جذب سرمایه گذار در این حوزه، توسعه صنایع تولید، حمایت به وسیله دادن تسهیلات بانکی، آموزش، برندسازی و بازاریابی برای توسعه و بهره وری ظرفیت کشت گل محمدی در استان اقدام کنیم. وی با بیان این که سال گذشته 120 میلیون ریال یارانه نهال برای کشت گل محمدی در اراضی شیبدار استان پرداخت شد، می افزاید: سال جاری نیز برای کشت گل محمدی تسهیلات پرداخت می گردد و در صورت درخواست و تقاضا برای کشت این محصول حمایت های لازم را از متقاضی خواهیم داشت. تاج الدینی در پاسخ به این که آیا کیفیت گل های تولیدشده استان با کیفیت گل های کاشان و... برابری دارد یا خیر، می گوید: تاکنون مقایسه ای نشده است، اما می تواند برابری کند. وی با بیان این که این گیاه قابلیت توسعه در اراضی شیبدار و در مناطق دیم مستعد در استان مخصوصا طالقان شمالی و بخش آسارا را دارد، می گوید: برای توسعه آن یارانه نهال و تسهیلات پرداخت می گردد.

  • ظرفیت مالی و صادراتی استان

یک کارشناس کشاورزی می گوید: گل محمدی از گیاهان نادری است که مصارف عمده ای دارد، اما مصرف گلاب بیشتر در ایران و کشورهای همجوار آن رواج دارد و اسانس این محصول به طور گسترده در کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا مصرف می گردد. مرتضی نادری می افزاید: این گیاه دارویی که در قمصر و نیاسر کاشان، میمند در استان فارس و حتی بخشی از کرمان کشت و تولید می گردد و فرصت مالی خوبی به شمار می رود، در البرز نیز با وجود مسائل جدی در حوزه آب می تواند به عنوان یک ظرفیت مالی و صادرات مورد استفاده و توجه بیشتری قرار گیرد. نادری اظهار می نماید: پرورش این محصول و همچنین معرفی و حمایت از آن در البرز تاکنون در حد مطلوب نبوده است، اما می تواند با تمرکز روی آن مانند دیگر محصولات کشاورزی استان توسعه و رشد و صندلی خوبی در کشور داشته باشد.

  • رکورد شکنی تولید گل محمدی در ساوجبلاغ

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ می گوید: آب و هوای شهرستان ساوجبلاغ ظرفیت بالایی برای توسعه و افزایش سطح کشت باغ های گل محمدی و گیاهان دارویی دیگر را دارد. به گزارش خبرنگاران داود بدرزاده می افزاید: در ساوجبلاغ حدود 50 هکتار باغ به پرورش گل محمدی اختصاص دارد که با رعایت الگوی کشت و کاهش مصرف آب در کنار شرایط مناسب آب و هوایی در این شهرستان شرایط خوب و بالقوه ای را برای تولید این گیاه ایجاد نموده است. بدرزاده روش های مکانیزه و آبیاری تحت فشار و همچنین وجود خاک مناسب برای تولید گل محمدی در ساوجبلاغ را دلیل بالاتر بودن تولید این شهرستان از میانگین کشوری عنوان می نماید و می افزاید: پیش بینی می گردد با باغ های جدید و اضافه شده به سطح زیر کشت این محصول تولید این محصول در ساوجبلاغ به رکورد بالای 5 تن برسد.

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی ساوجبلاغ با بیان این که برداشت خام و عرضه بدون تولید گل محمدی ارزش افزوده چندانی ایجاد نمی نماید، می گوید: از طرفی با توجه به فرجه کوتاه زمان برداشت محصول (حدود 3 تا 4 هفته) محدودیت کارگر و همچنین محدودیت در نگهداری و عرضه تولیدات به صورت تازه به بازار، در کنار بزرگ ترین مزرعه گل محمدی استان مجوز ساخت واحد تولید اسانس و گلاب گیری نیز صادر شده است.

بدرزاده اظهار می نماید: به این منظور یک دیگ بویلر، یک دستگاه تقطیر و گلاب گیری و روغن گیری و سردخانه نگهداری ساخته و فعال شده است و برای توسعه در این بخش، پیگیر مجوزهای لازم برای ساخت و تامین دستگاه های مورد احتیاج در واحدهای دیگر هستیم. وی با اشاره به تولید های گل محمدی (تولید گلاب، اسانس و روغن) می گوید: با توجه به قیمت های جهانی به ویژه روغن و اسانس، فعالیت این بخش در آینده ارزآوری فوق العاده ای برای کشور خواهد داشت. بدرزاده اظهار می نماید: از هر 5 تن گل محمدی تازه، حدود یک لیتر روغن به دست می آید که در بازارهای جهانی قیمت خیلی مناسبی دارد. وی برنامه ریزی برای توسعه باغ های گل محمدی و تولید های آن در ساوجبلاغ را از برنامه های جهاد شهرستان معرفی می نماید و می گوید: کوشش داریم در این حوزه با دادن تسهیلات مورد احتیاج و حمایت های لازم در تولید، اشتغالزایی، اقتصاد و صادرات اقدامات گسترده ای انجام دهیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 11421

به "رونق اشتغال و صادرات با عطر گل محمدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونق اشتغال و صادرات با عطر گل محمدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید