رونمایی از دانشنامه تخصصی فرش و قالی

به گزارش بلاگ پو، روز 21 خرداد ماه 1399 (10 ژوئن) همزمان با روز دنیای صنایع دستی، وبگاه ویکی فرش دانشنامه تخصصی فرش و قالی رونمایی شد. این دانشنامه آنلاین در زبان فارسی با نام ویکی فرش، سرگذشت هنر ـ صنعت فرش را از گذشته های دور تا به امروز در سراسر دنیا به ویژه ایران، آناتولی (ترکیه امروزین)، افغانستان، هند، پاکستان، قفقاز و آسیای میانه آنالیز می نماید.

رونمایی از دانشنامه تخصصی فرش و قالی

نیلوفر علیپور ـ دبیر اجرایی ویکی فرش ـ از رونمایی ویکی فرش اطلاع داد و گفت: ویکی فرش یک نهاد پژوهشی ـ هنری غیردولتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی است که می کوشد بستری برای همکاری همه پژوهشگران، استادان، دانشجویان و کارشناسان ایرانی و بین المللی حوزه فرش فراهم آورد. بستر فنی این همکاری مشترک با استفاده از پلتفرم مدیاویکی ایجاد شده است و کاربران به آسانی می توانند با حساب کاربری خود در فراوری یا ویرایش مقالات این دانشنامه آزاد مشارکت نمایند.

علیپور با بیان اینکه تا به امروز بیش از 300 مدخل به زبان فارسی و 250 مدخل به زبان انگلیسی در ویکی فرش ایجاد شده است، گفت: بعضی مقالات این دانشنامه داری امضای یک یا چند مؤلف است و بعضی دیگر حاصل همکاری گروهی نویسندگان و بدون امضا است. از ویژگی های دانشنامه ویکی فرش رده بندی های منظم موضوعی مقالات است. مقالات این دانشنامه گستره ای عظیم از موضوعات را دربرمی گیرد؛ از اصطلاح شناسی عمومی گرفته تا شناخت ابزار و فنون بافندگی؛ از تاریخ فرش گرفته تا جغرافیا و مناطق فراوری آن؛ از مواد اولیه گرفته تا طرح ها و نقش ها و از صنعت، تجارت، پژوهش و آموزش فرش تا معرفی هنرمندان و مروجان اثرگذار این هنر تاریخی (دسته بندی موضوعات اصلی ویکی فرش را در اینجا ببینید).

اغلب مقالات این دانشنامه دارای یک جعبه اطلاعات (اینفوباکس) است که دانستنی های کلی درباره آن مدخل را به خوبی فشرده نموده است. صفحه نخست ویکی فرش با موضوعات گوناگونی همچون نگاره روز، مقاله هفته، کتاب هفته و اخبار فرش به روزرسانی می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 28277

به "رونمایی از دانشنامه تخصصی فرش و قالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از دانشنامه تخصصی فرش و قالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید