ساخت و ساز 41 میلیاردی مجلس

به گزارش بلاگ پو، ردیف اعتبارات عمرانی مجلس که از دهه 70 وارد بودجه شد، حرف و حدیث های فراوانی دارد. درست از زمانی که ساخت مجلس هرمی شکل شروع شد، پای بودجه عمرانی به ردیف های بودجه خانه ملت هم باز شد و گفته می گردد که این پول صرف ساخت خانه سازمانی برای نمایندگان مجلس، پد فرود بالگرد، درمانگاه و... می گردد.

ساخت و ساز 41 میلیاردی مجلس

به گزارش شرق؛ مجلس سال گذشته 48 میلیارد تومان بودجه عمرانی داشته که این رقم سال جاری به 41 میلیارد تومان رسیده است. اگرچه بودجه عمرانی سال جاری نسبت به سال قبل کاهش یافته، اما به گفته کارشناسان، خانه ملت هر وقت که بخواهد در لایحه بودجه دولت به نفع خودش دست می برد. در چنین شرایطی و با توجه به اخباری که در زمینه بروز فساد در ساخت وساز های مجلس هم مطرح می گردد، پرسش های مختلفی در ذهن شکل می گیرد.

نخست اینکه چه زمانی این ساخت وساز ها تمام خواهد شد؟ آیا تا ابد باید برای مجلس بودجه عمرانی در نظر بگیریم؟ در شرایطی که ساخت خانه سازمانی به موجب قانون برای پرسنل دولت هم ممنوع شده، آیا مجلسی ها همچنان برای آن بودجه می گیرند؟ آیا برای نمایندگان مجلس درمانگاه اختصاصی ساخته می گردد؟

بودجه عمرانی مجلس، بودجه ای که قرار است مثل هر بودجه عمرانی دیگر صرف ساخت وساز گردد، بیش از سه دهه است که در ردیف های بودجه ای کشور جاخوش نموده است. همه ساله پولی تحت عنوان بودجه عمرانی برای مجلس در نظر گرفته می گردد که می گویند صرف ساخت وساز خانه برای نمایندگان مجلس یا ساختمان های اداری مورد احتیاج خانه ملت خواهد شد.

از آنجا که تعداد نمایندگان مجلس 290 نفر است و حتی اگر بپذیریم تعداد نمایندگان مجلس هر چهار سال یک بار، به نسبت جمعیت افزایش یابد، بعد از گذشته سه دهه باید برای همه نمایندگان مجلس خانه ساخته شده باشد، اما چرا دریافت بودجه عمرانی از سوی مجلس متوقف نمی گردد؟

شاید بتوان ردپای پاسخ این پرسش را در مصاحبه اکبر اعلمی، عضو سابق هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس هفتم پیدا کرد که پیش تر از فساد در ساخت وساز های مجلس پرده برداشته بود.

به گفته اعلمی در پروژه سوهانک که قرار بود برای نمایندگان مجلس مسکن تأمین گردد، بسیاری از نمایندگان امتیاز خود را به افراد متفرقه خارج از مجلس فروخته اند و به همین دلیل، مال باختگانی از طیف های مختلف در این پروژه وجود دارند.

آیا مجلس بودجه عمرانی خود را صرف مشارکت در پروژه های عمرانی برای خانه دارکردن نمایندگان می نماید؟ در حالی که به موجب قانون ساخت خانه های سازمانی برای پرسنل بیشتر دستگاه های دولتی متوقف شده است، مجلس همچنان خانه سازمانی می سازد؟ ماجرای واگذاری این امتیازات چیست؟

دست بردن مجلس در لایحه بودجه دولت

آن طور که مهدی پازوکی، کارشناس مالی می گوید: مجلس در دهه اول انقلاب اصلا بودجه عمرانی نداشت. او اضافه می نماید: بودجه عمرانی مجلس در سال 98، 480 میلیارد ریال (48 میلیارد تومان) بود که سال جاری به 410 میلیارد ریال (41 میلیارد تومان) کاهش یافته است. این در حالی است که بودجه جاری مجلس افزایش یافته است. بودجه جاری خانه ملت 494 میلیارد تومان در سال گذشته بود که به 571 میلیارد تومان رسید. در حالی که رقم پیش بینی شده در لایحه دولت، 501 میلیارد تومان بود، اما مجلس بودجه خود را 70 میلیارد تومان بالا برده است.

پازوکی درباره شرایط بودجه عمرانی مجلس عنوان می نماید: چند دهه است که مجلس بودجه عمرانی دارد. 41 میلیارد تومان (بودجه عمرانی سال 99) خیلی پول است. به نظر من اگر برای 290 نماینده دفتر کار بسازند و تمام 290 نفر آپارتمان داشته باشند، تا به حال، این فرایند به سرانجام رسیده بود. او تأکید می نماید: به نظر من مجلس باید فرهنگ قناعت را از خود آغاز کند. مجلس اگر از خودش آغاز کند، می تواند جلوی دستگاه های اجرائی را بگیرد.

به گفته این کارشناس مالی، مجلس در حال ساخت وساز است. ضلع پایین خیابان نخ شب را برای ساخت دفتر نمایندگان از بین برده است. آنجا مدرسه بود که از آموزش و پرورش گرفته است و در حال ساخت دفتر است. هرچه این ها عظیم شوند، به ضرر اقتصاد ملی است. بر اساس آموزه های اسلامی مجلس قناعت را باید از خودش آغاز کند. او اضافه می نماید: مجلس خانه های زیادی را در خیابان امام خمینی خریده بود که به نظر من باید همه این ها را بفروشد. وقتی مجلس خودش ریخت وپاش می نماید، از جای دیگر نمی تواند توقع صرفه جویی داشته باشد.

تخصیص بودجه عمرانی از دهه 70

همت قلی زاده، کارشناس مالی در مصاحبه درباره سابقه دریافت بودجه عمرانی توسط مجلس عنوان می نماید: از سال 74 یا 75 که ساخت مجلس هرمی شکل آغاز شد، تا به امروز ساخت وساز های مجلس تداوم دارد. او اضافه می نماید: نزدیک 23 تا 24 سال است که بودجه عمرانی می گیرند. کار خاصی هم نمی خواهند بنمایند، منازل مسکونی قدیمی نمایندگان را تخریب کردند و برای آن ها مسکن ساختند.

قلی زاده در مقایسه بودجه عمرانی مجلس ایران با دیگر کشور های دنیا می گوید: ببینید در مجلس انگلستان نمایندگان چقدر نزدیک هم می نشینند، اما در ایران، مجلس ساخت وساز های وسیع را پیگیری می نماید.

او تأکید می نماید: مجلس به این وسعت احتیاجی نیست. هرچند نقش مجلس در اداره کشور از رأس امور بودن هم پایین آمده است، اما ساخت وساز ها در مجلس ادامه دارد. در این رابطه ارجاع می دهم به کانال اکبر اعلمی نماینده سابق مجلس که مفصلا با اسناد نشان داده بود که در این ساخت وساز ها حتی فساد های گسترده ای اتفاق افتاده است، زیرا در این رابطه نظارت مناسبی وجود ندارد و مسائل در ید خودشان است.

این کارشناس مالی می گوید: نسبت به 30 سال قبل تعداد نماینده ها فرقی ننموده است. اخیرا قصد دارند یک ساختمان دیدار بسازند، این ها دوباره کاری است. درحال حاضر ساختمان دیدار مجلس رو به اتمام است. انواع اقسام پد بالگرد، بیمارستان، کتابخانه و... ساخته اند. درحالی که همه این امکانات نزدیک مجلس وجود دارد. او هم مانند پازوکی از دو تا سه برابرشدن بودجه مجلس و نهاد های ناظر بر آن در جریان تصویب قانون بودجه گله دارد.

به گفته قلی زاده خانه سازمانی در اغلب سازمان ها و وزارتخانه های دولتی نداریم. بر اساس اطلاعات او، نظامی ها و گمرک به واسطه شغلی که دارند و لب مرز هستند، منازل سازمانی مسکونی دارند. بیش از 12 سال است که اجازه ساخت خانه های مسکونی به دستگاه های دولتی به موجب قانون داده نشده است و همه ساختمان هایی که وجود دارد، از قبل بوده است.

این کارشناس مالی ادامه می دهد: درحال حاضر چیزی به عنوان خانه سازمانی در بخش دولت اصلا نداریم. اطلاع ندارم که مجلس خانه سازمانی دارد یا نه. بحثشان این است که هر سال کلی اجاره می دهیم و حواشی ایجاد می گردد و پول بلاعوض می دهیم. قصد داریم ساختمانی بسازیم که همه نمایندگان را یک جا مستقر کنیم و بعد آن ساختمان را از آن ها تحویل می گیریم. عموما چنین استدلالی می نمایند.

او اضافه می نماید: با نماینده ها هم صحبت کردیم، چنین نظری را ارائه دادند. ظاهرا و بر اساس آنچه ما می دانیم، نمایندگان در منازلی که مجلس می سازد، زیاد ساکن نمی شوند. در دایره اداری و محدوده مجلس که پر از دوربین است، ساکن نمی شوند؛ زیرا زندگی شخصی برای خود دارند. نهایت این منازل یک خانه اضافی است که شاید به عنوان دفاتر کار و خانه دوم از آن بهره برداری گردد. او تأکید می کند: من واقعا ضرورتی برای بودجه عمرانی مجلس نمی بینم. حتی شده به نمایندگان مجلس مثل دولتی ها مبالغی به عنوان حق مسکن بدهند، هزینه های کمتری به کشور تحمیل می گردد. این ها قوانینی است که از قدیم مانده است. قوانینی است که لابه لای قوانین اداری ما مانده است و باید اصلاح گردد.

تحمیل هزینه به بودجه عمومی کشور

اعتبارات مجلس فقط محدود به ردیف های اعتباری نوشته شده در قانون بودجه نیست. به اعتقاد پازوکی ارقامی که توسط مجلس دریافت می گردد، بیشتر از اعدادی است که در اسناد می آید.

او می گوید: هر نماینده ای می تواند پنج نفر از بدنه دولت را طبق قانونی که خودشان گذرانده اند، مأمور کند، اما مجلس حقوق و اضافه کار و رفاهیات این افراد را پرداخت نمی نماید بلکه این مبالغ به طور کامل توسط دستگاه اجرائی پرداخت می گردد.

این کارشناس مالی ادامه می دهد: این ها هزینه هایی است که بار دولت می گردد. حدود بیش از هزار نفر به درخواست نمایندگان مجلس از دستگاه های اجرائی مأمور هستند و حقوقشان را از دولت می گیرند و این ارقام در بودجه مجلس نمی آید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: فرارو
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 32019

به "ساخت و ساز 41 میلیاردی مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت و ساز 41 میلیاردی مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید