شب شعر مجازی ده شب ده محفل برگزار گشت

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگار خبرنگاران از قزوین، پنجمین جلسه از محفل ادبی علامه قزوینی همزمان با محفل ادبی سراسری ده شب ده محفل به صورت مجازی و سراسری به میزبانی استان قزوین برگزار گشت.

شب شعر مجازی ده شب ده محفل برگزار گشت

ناهید سادات حیاتی کتابدار کتابخانه علامه رفیعی و فعال حوزه کتاب در قزوین در شروع این نشست با تسلیت ایام شهادت ابا عبدالله الحسین (ع) گفت: استان قزوین به دلیل جمعیت مذهبی و شیعه آن از گذشته آئین ها و رسومات ویژه ای برای بزرگداشت ایام محرم و عزاداری در غم شهادت سیدالشهدا و یاران با وفایش داشته است، از این رو حسینیه های فراوان و قدیمی در کوچه ها و محله های این شهر شکل گرفتند و امروز برگزاری مراسمات عزاداری در این حسینه ها به یک آئین مشترک بین مردم ما تبدیل شده است.

وی بیان نمود: به طور مثال برگزاری مراسم در حسینیه سید جمال که از خاندان رضوی استان قزوین هستند و این حسینیه از قدیمی ترین حسینیه هاست هنوز هم ادامه دارد و تا روز 12 محرم هر روز صبح عزاداری است و مردم قزوین نذورات خود را به این حسینیه تقدیم می نمایند.

این کتابدار قزوینی افزود: حسینیه خیابانی ها در خیابان سپه قزوین، حسینیه امینی ها، حسینیه ادیب مجابی و ده ها حسینیه دیگر از سراسر استان میزبان مردم عزادار این شهر هستند.

وی مطرح نمود: مساجد قدیمی استان نیز در این ایام پذیرای عزاداران هستند و آئین های خاص مردم قزوین در این مساجد برگزار می گردد که، مسجد آقا معصوم، مسجد سنجیده، مسجد طاق بحلول، مسجد امامزاده علی، مسجد احمد بیگ، مسجد محمد خان بیگ که از مساجد قدیمی استان هستند به برگزاری مراسم می پردازند.

این کتابدار قزوینی گفت: قدمت آئین های عزاداری در قزوین موجب شده است تا سال گذشته کتاب مساجد قزوین هم توسط آقای حاجی محمدی از نویسندگان استان جمع آوری و به چاپ برسد که مراسمی برای رونمایی و نقد آنالیز این کتاب نیز در استان برگزار گردید.

حیاتی گفت: وجود ادیبان، نویسندگان و شاعرین برجسته در تاریخ و قدمت این استان موجب شده است تا بافت مردم قزوین بافتی علاقمند به کتاب و هنر باشد از این رو در عصر حاضر نیز نویسندگان و شاعران برجسته ای از این خاک بلند شده اند.

وی بیان نمود: آثار بسیاری از این شعرا در قالب کتاب های برجسته به چاپ رسیده است اما بعضی از این آثار به دلیل فراهم نشده شرایط چاپ نتوانسته به خوبی به دست مخاطب برسد.

این کتابدار قزوینی گفت: از این رو اسماعیل سکاک از نویسندگان برجسته استان قزوین در کتابی با عنوان نفس های ماندگار به جمع آوری اشعار مرتبط با عاشورا و سیدالشهدا که به قلم نویسندگان قزوینی نگاشته شده است پرداخته و کوشش نموده تا برترین آثار را در یک مجموعه برای مخاطبین عرضه کند.

اسماعیل سکاک نویسنده و شاعر قزوینی با چاپ پنج کتاب شعر از جمله شعله در شمعدانی و نفس های ماندگار نیز در ادامه این محفل ادبی با قرائت اشعاری از شاعران استان در مدح اباعبدالله الحسین (ع) کفت: هر لحظه دلم هوای عاشورا کرد، این قطره اشک و غصه را دریا کرد، امروز کتابخانه های کشور، ده محفل شعر کربلا برپا کرد.

وی افزود: محفلی که امروز به صورت مجازی برگزار گردیده موجب گشته تا محدودیتی که بیماری کرونا برای ما در برگزاری جلسات حضوری ایجاد نموده را نادیده بگیریم و بتوانیم یک بار دیگر با حضور مجازی در کنار یکدیگر از برترین اشعار این حوزه استفاده کنیم و به توان خود در عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) شرکت کنیم.

این نویسنده قزوینی با تقدیم غزلی به اسطوره صبر و اقامت حضرت زینب زینت بخش این محفل ادبی بود

در ادامه این جلسه محمد ارداقیان شاعر جوان استان نیز به قرائت اشعاری به مناسبت ایام محرم پرداخت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 33293

به "شب شعر مجازی ده شب ده محفل برگزار گشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شب شعر مجازی ده شب ده محفل برگزار گشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید