لزوم مشارکت مردم و عزم دستگاه ها برای اجرای قانون هوای پاک

به گزارش بلاگ پو، مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران بر لزوم مشارکت مردم و عزم جدی دستگاه ها برای اجرای قانون هوای پاک تاکید نمود.

لزوم مشارکت مردم و عزم دستگاه ها برای اجرای قانون هوای پاک

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، شینا انصاری در همایش پاسداشت روز ملی هوای پاک با اشاره به وظایف هر یک از دستگاه های مرتبط با موضوع آلودگی هوا که در قانون هوای پاک مورد تاکید قرار گرفته است، اضافه نمود: این قانون دو سال پیش در مرداد ماه سال 1396 به تصویب مجلس رسید و به تمامی دستگاه ها ابلاغ شد. قانونی که در آن تکالیف دستگاه های مختلف در حوزه کاهش آلودگی هوا صراحتا معین شده بود.

وی اضافه نمود: اولین قانون در مورد آلودگی هوا قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست بود که پیش از انقلاب و در سال 1353 به تصویب رسیده بود. البته در سال 1354 آئین نامه های اجرایی آن به تصویب رسید و تا حدودی مقررات این قانون بسط پیدا کرد.

انصاری ادامه داد: به صورت معین اولین قانونی که مربوط به آلودگی هوا بود در سال 1374 تحت عنوان قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا تصویب شد. با گذشت دو دهه از تصویب این قانون، تشدید آلودگی هوا در تهران و شهر های دیگر به همراه بروز پدیده گرد و غبار در استان های غربی و جنوب غربی کشور مشکلاتی را فراهم کرد که احتیاج بود این قانون مورد بازنگری قرار گیرد. چرا که جرایم معین شده در آن نیز ضمانت اجرایی لازم را نداشت. به این ترتیب نهایتا قانون هوای پاک در مجلس به تصویب رسید.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه سهم دستگاه های مختلف و شهرداری ها در این قانون معین شده است و باید با ایجاد هم افزایی در جهت کاهش آلودگی هوا گام بردارند، اضافه نمود: برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران در سال 1379 تصویب شد. به شکلی که این برنامه به تصویب هیات وزیران رسید و اقدامات خوبی نیز در آن موقع از جمله حذف سرب از سوخت خودرو ها انجام شد.

وی ادامه داد: در اوایل دهه 80 بحث استانداردسازی خودرو ها که باید استاندارد یورو2 را داشته باشند مطرح و اجرایی شد. این اقدامات حداقلی شاخص آلایندگی هوا در دهه 80 را که برجسته آن منوکسید کربن بود به شکل قابل توجهی کاهش و نهایتا این آلاینده حذف شد.

وی تاکید نمود:، اما شاخص آلایندگی هوای تهران در حال حاضر ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون هستند و در تابستان نیز شاهد افزایش آلاینده ازن هستیم. اقداماتی که در قانون هوای پاک پیش بینی شده همچون از رده خارج شدن خودرو های فرسوده، ارتقای خودرو های تولیدی که تکلیف وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا خودرو ها را به استاندارد یورو5 برساند و همچنین بحث بهبود کیفیت سوخت که بنزین باید به استاندارد یورو4 برسد و در حال حاضر نیز تا حدودی اجرا شده، اما باید در مورد گوگرد سوخت دیزل نیز اقدامات موثر انجام گردد که می تواند ما را در راستا آینده نسبت به کاهش آلودگی هوا امیدوار کند.

انصاری با اشاره به نقش شهرداری در قانون هوای پاک گفت: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در این قانون به وزارت کشور محول شده و تکلیف هایی همچون فراهم کردن تسهیلات و اعتبارات لازم برای شهرداری ها از جمله شهرداری تهران معین شده است. همچنین بحث معاینه فنی و موضوع صنایع آلاینده بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست قرار داده شده است.

وی تاکید نمود: تمامی این تکالیف به روشنی مورد تاکید قرار گرفته، اما متاسفانه طی دو سال گذشته فرایند اجرای قانون هوای پاک کند بوده به دلایل مختلف مصوبات این قانون اجرا نشده که از جمله آن می توان به ایجاد تسهیلات توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره نمود. اگر مطابق برنامه و پیش بینی قانون پیش می رفتیم شاید سال جاری روز های ناسالم کمتری را شاهد بودیم.

وی با تاکید بر اینکه قانون هوای پاک به عنوان یک سند بالادستی محسوب می گردد، اضافه نمود: تنها وضع قانون کفایت نمی کند. در این حوزه مصوبات بسیاری داریم که در یک دهه اخیر به تصویب رسید؛ اما متاسفانه بخش عمده آن ها معطل مانده است. برای پیشروی سریع تر در راستا پیش بینی های قانون هوای پاک احتیاجمند عزم جدی همه دستگاه ها هستیم. باید بستر مناسب اجرای این قانون فراهم گردد و در این میان مشارکت مردم نیز بسیار حائز اهمیت است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 19127

به "لزوم مشارکت مردم و عزم دستگاه ها برای اجرای قانون هوای پاک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم مشارکت مردم و عزم دستگاه ها برای اجرای قانون هوای پاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید