نگاه استارتاپ های فعال حوزه کاهش آلودگی هوا به جهاد ملی و اراده مسؤولان

به گزارش بلاگ پو، مشکل آلودگی هوا که این روزها به دغدغه تمام اقشار در تمام سنین تبدیل شده به وسیله علم و فناوری قابل حل است و حتی استارتاپ های ایرانی در این زمینه فعال شده اند، البته ادامه این فعالیت و موفقیت در آن جهاد ملی و اراده مسؤولان را می طلبد.

نگاه استارتاپ های فعال حوزه کاهش آلودگی هوا به جهاد ملی و اراده مسؤولان

گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران- فاطمه میرهادی؛ تا 150 سال پیش، هوای کره زمین خالص و تمیز و برای تنفس مناسب بود تا اینکه به تدریج صنعت وارد زندگی انسانها شد و ساختن کارخانه ها و راه انداختن فراوریات گوناگون مانند خودرو باعث آلودگی هوا شد، امروزه هوای بعضی از مناطق به قدری آلوده شده است که قابل تنفس نیست، هوای بسیاری از شهرهای بزرگ جهان از جمله کلانشهرهای ایران پر از مه ای غلیظ و دود آلود است، میزان این آلودگی به حدی رسیده که آسمان آبی را به آسمان قهوه ای تبدیل نموده است.

آمار نشان می دهد در جهان سالیانه 7 میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و در بعضی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می دهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است، بنابراین براساس نظر کارشناسان برای کاهش آسیب های ناشی از آلودگی هوا ما باید در شیوه زندگی خود تجدید نظر نموده و به پاکسازی هوایی که تنفس می کنیم بپردازیم.

مسؤولان هم در این زمینه اقداماتی را انجام داده اند، از جمله این اقدامات می توان به برنامه های معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری اشاره نمود، برای اطلاع بیشتر درباره اینکه اصلا کاهش آلودگی هوا چقدر می تواند به علم و فناوری مرتبط باشد با مسؤولان و کارشناسان گفت وگو داشته ایم.

مجلس شورای اسلامی برای حل مشکل آلودگی هوا به یاری محققان می آید

بهروز بنیادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به عواملی که سبب آلودگی هوا می گردد، می گوید: اگر در نظر بگیریم که مهمترین عامل آلودگی هوای این روزها بحث خودروها و سوخت ها و کارخانجات در حال فعالیت است، قطعا شرکت های دانش بنیان و نیروهایی که در این مراکز علمی و تحقیقاتی فعال هستند، اگر بتوانند روی موضوع آلودگی هوا تمرکز داشته باشند این موضوع قابل حل است.

بنیادی معتقد است: آلودگی هوا یک معضل بزرگ به شمار می رود که تنها خاص کشور ما نیست و این امر در کلان شهرهای کشورهای پیشرفته نیز به همین منوال است، اما اگر دانشمندان ما بتوانند از تجربیات سایر کشورها استفاده نمایند این موضوع حل می گردد.

وی می گوید: البته افراد صاحبنظر در حوزه علم و فناوری کشور می توانند برای کاهش آلودگی هوا طرح های علمی ارائه دهند و قطعا مسؤولان از این طرح ها استقبال می نمایند، مجلس شورای اسلامی نیز به یاری علم وفناوری می آید، کارشناسان و محققان حوزه پژوهش و علم و فناوری کشور باید ایده ها و نظراتشان را در این زمینه ارائه دهند تا پیگیری گردد.

در این زمینه با اکبر ترکی نماینده مردم فریدن و چادگان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت وگو کردیم، وی می گوید: حذف وسایل بنزینی، دودزا و گازوئیلی در همه کشورها در حال اجرا است ولی در ایران این امر صورت نگرفته، محققان می توانند این موضوع را حل نمایند.

ترکی، علت اصلی آلودگی هوای کلان شهرها را در خودروها می داند و می گوید: چرا از فراوری خودروی برقی که محققان کشورمان توانایی انجام آن را دارند جلوگیری می گردد؟ به وسیله علم و فناوری کارهای بسیاری قابل انجام است ولی دولت یاریی به محققان نمی کند.

چرا طرح کلان مقابله با ریزگردها تعطیل شد؟

محمدمهدی نژادنوری معاون پژوهش و فناوری اسبق وزیر علوم نیز می گوید: یکی از طرح های کلان در وزارت علوم، طرح مبارزه با ریزگردها بود که در 6 دانشگاه بزرگ کشور از جمله اهواز، دانشگاه تهران، شریف و دیگر دانشگاه ها انجام شد، قرار بود برای انجام این طرح با سازمان محیط زیست همکاری گردد که تقریبا مرحله اول این پروژه در حال اجرا بود، ما ازوزارت علوم به این دانشگاه ها بودجه اولیه را اختصاص دادیم که فعال شوند و بودجه اصلی نیز از سازمان محیط زیست به آنها تعلق گرفت اما متاسفانه با پروژه های کلان برخورد نامناسب شده و این طرح تعطیل شد.

وی در ادامه می گوید: در این طرح فرضیه این بود که بخش زیادی از آلودگی هوا به دستاوردهای بشر مانند خودروها وتجهیزات گرمایش خانگی مربوط می گردد، البته بخشی از آن هم به طبیعت مربوط می گردد به عنوان نمونه ریزگردهایی که به دلیل برداشت های نامناسب از معادن شن و ماسه ایجاد شد که البته تمام اینها بدون استثناء دلایل علمی دارد.

مهدی نژاد نوری معتقد است: برای برطرف این آلودگی ها باید استاندارد خودروها افزایش یافته و مدیریت صحیح مرزهای ترافیکی در سطح علمی فنی و مهندسی انجام گردد، علم و فناوری در فراوری ماشین های برقی وهیبریدی مسئله ای ندارد اما باید به پروژه هایی که در داخل انجام می گردد اهمیت داده گردد، اینکه چرا این خودروها فراوری نمی گردد را باید از دولت و کسانی که تنها نگاه اقتصاد دارند پرسید، اگر این امکان به وجود بیاید که بخشی از خودروها، برقی و هیبریدی شوند بخشی از آلودگی حل خواهد شد، همین که این خودروها به بازار ورود پیدا نمایند و عده ای خریداری نمایند به جد مسأله آلودگی هوا به وسیله علم وفناوری حل می گردد.

فعالیت استارت آپ ها در حوزه کاهش آلودگی هوا

موضوع ارتباط علم و فناوری و کاهش آلودگی هوا را از اسماعیل قادری فر رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی نیز سؤال کردیم، قادری فر موضوع آلودگی هوا را یک جنبه اجتماعی، فناورانه دانسته و معتقد است: البته در سال های اخیر مجموعه دولت و شهرداری کوشش بسیار زیادی برای گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی در کلان شهرها انجام داده اند و سطح دسترسی را نیز آسان نموده اند، اما درباره فرهنگ استفاده از خودروی شخصی باید یک کار جهادی از لحاظ ملی داشته باشیم.

به گفته وی، نکته بعدی در استفاده از فناوری های نوین برای حل معضل آلودگی هواست، ما باید ارتقاء زیر ساخت خودروهای برقی و موتورسیکلت های برقی را داشته باشیم که همه اینها تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد.

قادری فر موضوع مهم دیگر در این حوزه را ضرورت بهینه سازی موتورخانه های مسکونی دانسته و می گوید: موتورخانه های مسکونی باید در ایام فصل سرما با دمای بالاتری تنظیم گردد، این ها به یک منبع آلاینده در مصرف انرژی و بحث آلایندگی تبدیل شدند به همین دلیل نیز ما پایلوت ملی طرح بهینه سازی موتورخانه ها را با همکاری چند استارت آپ آغاز کردیم.

پرورت وجود اراده ملی برای حل معضل آلودگی هوا

حمیدرضا امیری نیا رئیس انجمن انرژی های تجدیدپذیر نیز در این باره می گوید: علم و فناوری خروجی های متفاوتی دارد، یکی از این خروجی ها انرژی های تجدید پذیر است مانند انرژی های خورشیدی، باد و گرمایی که همه این ها انرژی های بی نهایتی هستند که خداوند در اختیار انسان ها گذاشته است اما در حال حاضر در ایران استفاده از این انرژی ها تقریبا صفر است ، بسیاری از شهرهای جهان اقدام به طراحی راه چاره هایی کردند که بخش مهمی از این راه چاره ها در راستا علم و فناوری است.

به اعتقاد امیری نیا، علم و فناوری امروزه در کاهش آلودگی هوا نقش مهمی دارد و آرزوی ما در انجمن انرژی تجدید پذیر کشور این است که یک حکمرانی انرژی تجدید پذیر داشته باشیم که بتوانیم مشکل آلودگی هوا را حل کنیم، البته اگریک اراده ملی باشد.

وی از نهایی شدن سند انرژی های تجدیدپذیر در شورایعالی انقلاب فرهنگی خبر داده و می گوید: و برای اینکه این سند به تصویب نهایی برسد همه دستگاه ها باید دست به دست هم بدهند و با استفاده از علم وفناوری یک تحول در آب و هوای کشور برای نسل آینده داشته باشیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 18556

به "نگاه استارتاپ های فعال حوزه کاهش آلودگی هوا به جهاد ملی و اراده مسؤولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه استارتاپ های فعال حوزه کاهش آلودگی هوا به جهاد ملی و اراده مسؤولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید