هدر رفت استعداد جوانان و عدم به کارگیری نیروهای حرفه ای، نتیجه سربازی اجباری، علت عدم استقبال پسران از خدمت سربازی چیست؟ خبرنگاران

به گزارش بلاگ پو، جوانان سرمایه اصلی نظام اسلامی هستند و بر اساس شواهد موجود و گفته کارشناسان دوره سربازی با شرایط فعلی، هیچ گونه تاثیر مثبت و سازنده ای در پیش برد اهداف انقلاب و کشور نخواهد داشت.

هدر رفت استعداد جوانان و عدم به کارگیری نیروهای حرفه ای، نتیجه سربازی اجباری، علت عدم استقبال پسران از خدمت سربازی چیست؟ خبرنگاران

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرنگاران، فرزانه فراهانی- سربازی رفتن پسران یکی از دغدغه های عظیم جوانان و خانواده های آن ها محسوب می گردد و بحث و تبادل نظر در این باره همیشه داغ و البته پر حاشیه بوده است.

شرایط معیشتی و مالی جامعه امروز برای اغلب خانواده ها و به ویژه جوانان سخت بودن و آن ها را با چالش های متعددی روبرو نموده است و بحران بیکاری و نداشتن شغل مناسب با درآمدی حداقلی نیز به این مشقت اضافه شده است.

حال فکر کنید جوانان با شرایط فوق چگونه می توانند نیرویی کارآمد در دوره سربازی 2 ساله و آن هم با حداقل حقوق و مزایا باشند و این مسئله جای بحث و آنالیز فراوانی را از طرف کارشناسان دارد.

طی روزهای اخیر نیز موضوع اصلاح سربازی اجباری و جایگزین کردن طرح سربازی حرفه ای به یکی از موضوعات مورد بحث کاربران در شبکه های اجتماعی تبدیل شده است.

بعضی از نمایندگان مجلس هم نظر با مخالفان سربازی اجباری بوده و جایگزینی آن با طرح سربازی حرفه ای را مطرح و به دنبال پیگیری و تصویب آن هستند.

فراخوانی که این روزها با عنوان طرح های اصلاحی سیستم سربازی از طرف بعضی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، شروعی خوب و اثرگذار برای اصلاح قوانین قدیمی و ناکارآمد سربازی اجباری است.

بعضی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرایند فعلی سربازی را اتلاف عمر جوانان کشور برمی شمرند و با جمع آوری نظرات متخصصان و ایده های مردمی، به دنبال ارائه طرحی جامع در راستای اصلاح ساختار فعلی سربازی هستند.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی موافق حذف قانون سربازی اجباری است و معتقد است: نیروهای متخصص نظامی برای حراست از امنیت و اقتدار کشور باید استخدام شوند و وجود 3 میلیون مشمول غایب نشان دهنده ناکارآمدی مدل فعلی است.

او که نظرات خود در این باره را در قالب توییت در شبکه اجتماعی توییتر منتشر نموده، بر این عقیده است که در شرایط جنگ مالی باید از توان جوانان برای سازندگی و جهش فراوری استفاده کنیم و نسل جوان در خط مقدم این جنگ هستند.

ضرورت حذف اجبار از دوره سربازی!

طرح سرباز حرفه ای و همچنین طرحی که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تحت عنوان معافیت مشمولان مازاد در زمان صلح در حال آنالیز آن هستند، دو طرحی قابل اجرا و بسیار بهتر از طرح فعلی سربازی اجباری به شمار می فرایند.

در صورت تصویب نهایی با اصلاح قانون سربازی، موارد مهمی چون حقوق سربازان و اختیاری شدن خدمت سربازی اصلاح می گردد و این خدمت به اصطلاح مقدس، از حالت اجباری خارج شده و شرایط سربازان نظام وظیفه و عملکرد نیرو های سرباز داوطلب تا حدود زیادی بهبود پیدا خواهد نمود.

بعضی از کارشناسان و جامعه شناسان اجرای قانون نظام وظیفه با شرایط فعلی را هدر رفتن استعداد و توانایی جوانانی برمی شمرند که علاقه مند به گذراندن خدمت سربازی نیستند و از طرف دیگر بعضی خودشان داوطلب حضور در این دوره هستند و اگر ظرفیت داوطلبان با برنامه ریزی و تمهیدات لازم به کار گرفته گردد، نتایج بسیار خوبی به دست می آید.

سید محسن دهنوی نماینده منتخب مجلس شورای اسلامی مردم شهر تهران و معتقد است که در طول 24 ماه سربازی، مهمترین سرمایه ملی که انرژی جوانان است، به بدترین شکل به هدر می رود و میتوان انرژی و خلاقیت جوانی را در جهت پیشرفت و شکوفایی اقتصاد کشور به کار گرفت.

علت عدم استقبال جوانان از سربازی اجباری چیست؟

یکی از علل عدم استقبال جوانان از موضوع خدمت سربازی کم بودن حقوق آن ها در طول دوره خدمت است و در صورت اصلاح قانون فعلی سربازی و افزایش حقوق سربازان متناسب با شرایط معیشتی فعلی، بخشی از این مشکل حل خواهد شد.

حذف قانون سربازی اجباری و به جای آن به کارگیری نیروی داوطلب و حرفه ای کافی برای حفظ امنیت کشور تاثیرات مثبت و سازنده ای به دنبال دارد و این نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند که باید نخستین قدم برای اصلاح قانون فعلی نظام وظیفه را برادرند.

طبق ماده 58 قانون خدمت وظیفه عمومی، نیروی انتظامی موظف است در مورد شناسایی، تعقیب و دستگیری مشمولان غایب اقدام کند و باید همه نهادها و دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی و غیر دولتی همکاری لازم را به عمل آورند .

براساس ماده های 62، 63 و 63 مکرر قانون، خدمت وظیفه استخدام مشمولان در وزارتخانه ها و موسسات وابسته به دولت و موسسات خصوصی بدون داشتن معافیت دائم یا انتها خدمت، ممنوع است و افراد خاطی به محاکم قضایی معرفی می شوند.

سربازی اجباری دومین مانع ازدواج جوانان و مجرم شدن 3 میلیون مشمول غایب!

ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس شورای اسلامی در مجلس یازدهم نیز، با انتشار توییتی، ضمن برشمردن امنیت به عنوان مهمترین اصل نظام انقلاب اسلامی معتقد است: بی شک امنیت مهمترین اصل است ولی طرح سربازی حرفه ای و اصلاح نظام سربازی، تهدید امنیتی نیست و حتی باعث تربیت نیروهای زبده تر و جان بر کف می گردد.

وی سربازی اجباری را دومین مانع ازدواج آقایان و مجرم تلقی شدن 3 میلیون جوان که عمدتا متاهل، یا به نگهداری از والدین مسن خود مشغول هستند، می گردد.

افسردگی، پیامد محدودیت های دست و پا گیری خدمت اجباری!

جوانان سرمایه اصلی نظام اسلامی هستند و دوره سربازی با شرایط فعلی، هیچ گونه تاثیر مثبت و سازنده ای در پیش برد اهداف انقلاب و کشور نخواهد داشت.

نشاط جامعه بستگی به نشاط و شادابی نسل جوان دارد و بر اساس گفته بسیاری از جامعه شناسان، وجود محدودیت های دست و پاگیری چون سربازی اجباری و وادار کردن جوانان به سپری کردن 2 سال از زندگی آن ها در شرایطی سخت و نامناسب و البته با درآمدی کم و ناچیز، از شادابی نسل پویای جوان کشور می کاهد و افسردگی و خمودی و استرس را به دنبال دارد.

با وجود قوانین فعلی و شرایطی که برای سپری کردن دوره سربازی اجباری وجود دارد، بسیاری از جوانان بهترین دوران زندگی کاری خود را به مشاغلی روی می آورند که نه با علاقه و استعداد آن ها همخوانی دارد و نه راه گریزی از آن خواهند داشت.

در حال حاضر بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان قانونگذاران اصلی کشور، قوانین فعلی سربازی اجباری را موجب وارد آمدن فشار روحی و روانی به جوانان خوانده و از جمله موانع اصلی پیش روی جوانان برمی شمرند و بازنگری این قوانین را جدی قلمداد نموده و راه چاره آن را تصویب طرح سربازی حرفه ای بیان می نمایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 45709

به "هدر رفت استعداد جوانان و عدم به کارگیری نیروهای حرفه ای، نتیجه سربازی اجباری، علت عدم استقبال پسران از خدمت سربازی چیست؟ خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدر رفت استعداد جوانان و عدم به کارگیری نیروهای حرفه ای، نتیجه سربازی اجباری، علت عدم استقبال پسران از خدمت سربازی چیست؟ خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید