همه چیز درباره اینترنت VDSL مخابرات (طرح تبدیل ای دی اس ال به وی دی اس ال)

به گزارش بلاگ پو، آغاز سال 1399 برای کاربران اینترنت با شیوع ویروس کرونا و انبوهی خبر درباره افزایش سرعت اینترنت و واگذاری ها هزاران پورت VDSL بود.

همه چیز درباره اینترنت VDSL مخابرات (طرح تبدیل ای دی اس ال به وی دی اس ال)

پس از بروز اختلالات اینترنت در اسفندماه گذشته و دستور وزیر ارتباطات برای افزایش سرعت اینترنت ثابت خانگی و 4 برابر شدن سرعت، دو شرکت شاتل و مخابرات ایران شروع به کابل برگردان و تبدیل پورت های ADSL به VDSL مشتریان خود در دو استان تهران و قم کردند.

البته، این شرکت ها از مدت ها پیش سرویس های اینترنت VDSL خود را در بعضی شهرها و مناطق شروع نموده بودند ولی در طرح جدید با همکاری وزارت ارتباطات، شهرداری ها، شرکت زیرساخت و دیگر نهادها در یک حرکت سریع نزدیک به 850 هزار پورت VDSL تحویل کاربران اینترنت ثابت دهند.

در این مطلب سعی می کنیم درباره اینترنت VDSL مخابرات صحبت کنیم و همه چیز درباره آن را بگوییم. از تاریخچه اینترنت VDSL مخابرات تا اینترنت سورینو، تفاوت اینترنت VDSL و ADSL، راهنمای ثبت نام، تبدیل ADSL به VDSL، هزینه های اینترنت وی دی اس ال مخابرات، مودم وی دی اس ال و هر چیزی که کاربران احتیاج دارند.

اینترنت VDSL چیست؟

چند خطی درباره اینترنت VDSL و تفاوت های آن با اینترنت ADSL حرف می زنیم. در مقاله تفاوت میان اینترنت ADSL و VDSL و فیبرنوری چیست؟ به طور مفصل درباره این دو نوع اینترنت صحبت کردیم و دیگر نمی خواهیم حرف تکراری بزنیم.

VDSL یک نسل جدیدتر از ADSL است که سرعت بیشتری دارد. حداکثر سرعت اینترنت ADSL می تواند 24 مگابیت باشد ولی اینترنت VDSL می تواند تا 300 مگابیت هم سرعت انتقال داشته باشد.

در اینترنت ADSL تمام کابل کشی از مرکز مخابراتی تا خانه کاربران مبتنی بر کابل های مسی است ولی در VDSL از مرکز مخابراتی تا کافوی (جعبه تقسیم خطوط تلفن ثابت) نزدیک خانه شما، از کابل فیبرنوری استفاده شده است و بعد از کافوی نزدیک خانه شما تا دم خانه کابل مسی می گردد.

کاربران احتیاجی به کابل کشی یا تعویض کابل های خانه ندارند. بسته به نزدیکی یا دوری و فاصله شما تا کافوی محل، سرعت اینترنت VDSL می تواند کمتر یا بیشتر گردد.

برای استفاده از اینترنت VDSL احتیاج به مودم VDSL داریم و مودم های ADSL امکان استفاده از اینترنت وی دی اس ال را نمی دهند. درباره تفاوت های مودم های ADSL با VDSL در این مطلب بیشتر بخوانید.

اینترنت سورینو

در تیرماه سال 98 وزیر ارتباطات به همراه مدیرعامل وقت مخابرات از طرحی به نام اینترنت سورینو صحبت کردند.

اینترنت سورینو پروژه تبدیل اینترنت ADSL به اینترنت VDSL مشترکان شرکت مخابرات در سراسر کشور بود. در آن موقع گفته می شد مخابرات طبق برنامه ریزی که انجام داده است تا خاتمه سال 98 نزدیک به 70 درصد کاربران ADSL را به رایگان تبدیل به VDSL می نماید.

در بعضی استان ها و شهرها این پروژه کلید زده شد ولی مسائل مختلف فنی، زیرساختی، تجهیزات، شهری و اقتصادی باعث شد پروژه کند پیش برود و حتی بعضی کاربران اینترنت ADSL خود را از دست بدهند ولی اینترنت VDSL نگیرند.

وقتی در نوروز سال 1399 دوباره طرح تبدیل ADSL به VDSL مطرح شد؛ در واقع ادامه همان پروژه اینترنت سورینو است که اکنون در دو استان تهران و قم پیاده سازی می گردد.

شرکت مخابرات گفته است طی دو ماه نزدیک به 550 هزار پورت ADSL کاربران تهرانی را به VDSL تبدیل می نماید.

سرعت اینترنت VDSL مخابرات

آن طور که در سایت مخابرات آمده است؛ این شرکت سرویس اینترنت VDSL را به کاربران ارائه می نماید که حداکثر سرعت ارسال اطلاعات از اینترنت به کاربر یا همان دانلود به مرز 52 مگابیت بر ثانیه می رسد.

حداکثر سرعت انتقال اطلاعات از دستگاه کاربر به اینترنت یا همان آپلود هم 16 مگابیت بر ثانیه است.

البته در VDSL2 این سرعت ها به 100 و 22 مگابیت هم می رسد ولی فعلا فقط شرکت شاتل چنین سرویسی می دهد.

بنابراین، در VDSL مخابرات حداکثر سرعت 50 مگابیت است.

مودم VDSL مخابرات

در زمان ثتب نام برای دریافت سرویس اینترنت VDSL مخابرات می توانید انتخاب کنید مودم VDSL بگیرید یا خیر!

مخابرات دو مدل مودم VDSL به کاربران عرضه می نماید که دارای قیمت و شرایط متفاوتی هستند. در سایت مخابرات آمده است کاربران می توانند هزینه مودم های VDSL را نقدی یا اقساط پرداخت نمایند:

در مودم نوع 1 قیمت نقدی 350 هزار تومان است و اگر اقساط شش ماهه بخواهید می گردد ماهی 65 هزار تومان. اقساط یک ساله آن هم 35 هزار تومان است.

در مودم نوع 2 قیمت نقدی 550 هزار تومان است و اقساط شش ماهه 100 هزار تومان و اقساط یک ساله 55 هزار تومان است.

بنابراین، شما می توانید مودم های VDSL مخابرات را به صورت قسطی هم خریداری کنید تا فشار اقتصادی زیادی وارد نگردد.

هنوز مارک و مدل های مودم های VDSL مخابرات اعلام نشده است و ما معینات آن ها را نمی دانیم ولی قطعا مودم 350 هزار تومانی تک بانده و دارای قدرت زیادی نیست.

ثبت نام اینترنت VDSL مخابرات (تبدیل ADSL به VDSL)

از دو طریق می توانید برای اینترنت سورینو یا VDSL ثبت نام کنید و از مخابرات بخواهید اینترنت ADSL شما را به VDSL تبدیل کند یا اینکه از ابتدا اینترنت VDSL به شما بدهد.

در روش اول، وارد سایت مخابرات شده و برای دریافت VDSL برگه درخواست را پر کنید. استان، شهر، نام و نام خانوادگی، کد ملی، آدرس محل سکونت، شماره موبایل و شماره تلفنی که باید روی آن اینترنت دریافت کنید را وارد نموده و ثبت درخواست می کنید.

مخابرات گفته براساس اولویت بندی استان ها و شهرها و همین طور کابل برگردان هایی که در مناطق مختلف انجام می دهد؛ کاربران را در اولویت قرار داده و اقدام به اتصال سرویس اینترنت VDSL یا تبدیل ADSL به VDSL می نماید. این روش برای افرادی است که اصلا مشترک اینترنت مخابرات نیستند.

در روش دوم؛ خود شرکت مخابرات یک پیامک به مشتری خود ارسال نموده و از او درخواست می نماید برای تبدیل ADSL به VDSL اقدام کند. معمولا این پیامک برای کاربرانی ارسال می گردد که هم اکنون امکان استفاده از VDSL مخابرات برایشان فراهم شده است.

در این پیامک از کاربر درخواست شده است وارد صفحه کاربری خود به آدرس adsl.tcl.ir شده و تقاضای خود را ثبت نمایند یا با شماره گیری کد دستوری #5*2*2020* نام کاربری و رمز عبور پنل مدیریت اینترنت خود روی adsl.tcl.ir را بگیرند.

پس از اینکه وارد پنل مدیریت اینترنت ADSL خود شدید؛ با صفحه ای مشابه زیر روبرو می شوید که می توانید برای تبدیل ADSL به VDSL موافقت کنید:

در پنل مدیریتی خودتان هم می توانید اطلاعات کاملی درباره این طرح مشاهده کنید. در سه بخش ابتدا سرویس VDSL شرح داده شده است؛ بعد در بخش دوم می توانید شرایط واگذاری را مشاهده کنید و در نهایت شرایط پیش ثبت نام را ببینید:

در همین پنل مدیریت هم درباره مودم VDSL و انواع آن، هزینه ها و اقساط به طور کامل و جدول بندی شده شرحاتی وارد شده است:

از این به بعد باید مراحل ثبت نام و پیگیری برای اینترنت VDSL خود را از همین پنل مدیریت دنبال کنید.

نکته مهم: شما در هنگام ثبت نام برای تبدیل اینترنت ADSL به VDSL می توانید عنوان کنید مودم VDSL نمی خواهید.

هزینه های اینترنت VDSL مخابرات

در سایت مخابرات تعرفه های استاندارد اینترنت VDSL درج شده است. برای مشاهده بسته ها و قیمت ها روی وارد این لینک بشوید.

برای راحتی بیشتر کاربران در دو تصویر زیر هم این تعرفه ها را آوردیم:

همین طور که مشاهده می کنید هزینه اینترنت VDSL از اینترنت ADSL گران تر است. اگر سرعت های بالاتری انتخاب کنید؛ هزینه بیشتر می گردد.

البته این نکته را مد نظر قرار دهید که در بعضی استان ها قیمت ها اندکی با جدول های بالا تفاوت خواهد داشت. به علت کمبود پورت و تقاضای زیاد مثلا به شما گفته می گردد فقط باید بسته ها و سرعت های خاصی را انتخاب کنید.

هزینه نوشته شده در این جدول ها شامل مودم نمی گردد و هزینه مودم را باید جداگانه در نظر داشته باشید. یعنی اگر تصور کنیم مودم 350 هزار تومانی را انتخاب کنید و بعد تقاضای اینترنت VDSL با سرعت 50 مگابیت یک ساله را داده باشید که هزینه پیش ثبت نام آن 180 هزار تومان است؛ در مجموع باید 530 هزار تومان علی الحساب پرداخت کنید.

هزینه تبدیل اینترنت ADSL به VDSL

بحث های زیادی درباره هزینه تبدیل ADSL به VDSL مطرح است و هنوز به طور دقیق معین نشده هر کاربر باید چقدر هزینه بدهد.

وزیر ارتباطات در توییت معروف خود و همین طور یک وبینار با رسانه ها تاکید نمود این طرح هیچ هزینه ای برای کاربر ندارد جز اینکه بخواهد سرعت و بسته بیشتری نسبت به آن چیزی که دارد را تقاضا کند.

همین طور وزیر ارتباطات گفتند اگر تقاضای یک مودم VDSL نموده باشید؛ باید هزینه این مودم را بدهید.

آنچه که از صحبت های وزیر و همین طور اطلاعیه های شرکت مخابرات استنباط می گردد؛ صرفا برای تبدیل سرویس اینترنت ADSL شما به اینترنت VDSL که سریع تر است هزینه ای دریافت نمی گردد ولی طبیعی است که وقتی اینترنت شما سریع تر می گردد؛ احتیاج به بسته های با حجم های بیشتر دارید و هزینه بیشتری پرداخت می کنید.

دقیقا مانند این است که به شما یک سیم کارت تلفن همراه رایگان داده گردد ولی باید برای مکالمه و پیامک و اینترنت بسته بخرید و هزینه کنید. هرچقدر اینترنت بیشتری مصرف کنید؛ هزینه بیشتری باید بپردازید.

در یک بخش از این طرح، می توانید سرعت اینترنت ADSL خود را بدون اینکه به VDSL تبدیل گردد؛ 4 برابر افزایش دهید. مثلا اگر متوسط سرعت اینترنت شما 8 مگابیت است به 24 مگابیت تبدیل می گردد.

سعی می کنیم هر چند روز یک بار این پست را به روزرسانی کنیم و اطلاعات جدیدی در اختیار خواننده های عزیز قرار دهیم.

یک تقاضای عظیم: اگر کاربرانی هستند که خواننده این مطلب و سایت شبکه چی هم بوده و از اینترنت VDSL مخابرات استفاده می نمایند یا برای این سرویس ثبت نام نموده و اکنون برایشان وصل شده است یا طرح تبدیل ADSL به VDSL را دنبال کردند و اکنون به نتیجه رسیدند؛ در زیر این پست تجربیات و نظرات خود را درج نمایند. درباره قیمت ها، سرعت، مودمی که دریافت کردند، مدت زمانی که طول کشید تا VDSL وصل گردد و … برای دیگران صحبت کنید تا همه کاربران اطلاعات کافی برای تصمیم گیری داشته باشند.

به روزرسانی 19 فروردین 99 به گفته وزیر ارتباطات و همین طور گزارش هایی که مردم در پنل های مخابرات مشاهده کردند؛ برای تبدیل اینترنت ADSL به VDSL مخابرات…

شرکت شاتل زمان ثبت نام برای سرویس های ADSL پرسرعت و VDSL2 خود در شهر قم را گفت. به گزارش روابط عمومی این شرکت، از روز…

وزیر ارتباطات اطلاع داد از امروز عملیات اتصال 30 هزار مشترک شهر قم به اینترنت پرسرعت VDSL شروع می گردد. طبق توییتی که محمدجواد آذری جهرمی،…

پس از توییت محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات درباره 4 برابر شدن سرعت اینترنت خانگی کاربران تهرانی و قمی، شرکت شاتل گفت این پروژه…

وزیر ارتباطات در توییتی از حداقل 4 برابر شدن سرعت اینترنت خانگی کاربران تهرانی و قمی اطلاع داد. با ارتقای سرویس های اینترنت ADSL به سرویس…

دیروز، وزیر ارتباطات در یک توییت خبر از حداقل 4 برابر شدن سرعت اینترنت خانگی داد. محمد جواد آذری جهرمی در این توییت خود گفت:…

اگر استفاده شما از اینترنت به گونه ای است که آپلودهای با حجم و سرعت بالا دارید؛ کدام نوع اینترنت برای شما مناسب است؟ داستان سرعت…

چند روز پیش درباره مودم های تحمیلی شرکت های اینترنتی به کاربران نوشتیم و اینکه چنین کاری قانونی است یا خیر! در این مقاله گفتیم که این…

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: شبکه چی
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 23850

به "همه چیز درباره اینترنت VDSL مخابرات (طرح تبدیل ای دی اس ال به وی دی اس ال)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره اینترنت VDSL مخابرات (طرح تبدیل ای دی اس ال به وی دی اس ال)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید