خاتمه پروژه آب شیرین کن خلیج فارس تا سال 1400

به گزارش بلاگ پو، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان گفت: قرار است پروژه آب شیرین کن خلیج فارس در پنج فاز و مطابق برنامه ریزی ها با اعتبار 500 میلیون یورویی تا سال 1400 به خاتمه برسد.

خاتمه پروژه آب شیرین کن خلیج فارس تا سال 1400

رضا مدرس در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: چالش بزرگی که امروز کشور با آن روبرو است چالشی ملی به عنوان کم آبی است.

وی با بیان اینکه اراده حاکمیت و دولت در یک برهه از زمان بر این نهاده شد که همه ارکان خود را به سمتی سوق دهد که بتوانیم راه چاره معین، منطقی و پایداری را برای حل این مشکل به کار گیرد که در این راستا شیرین سازی آب به عنوان یک پروژه پایلوت و الگوی بزرگ در کشور صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان با اشاره به اینکه با آمایش های انجام شده محل اجرای این پایلوت، استان هرمزگان و شهر بندرعباس در نظر گرفته شد، اضافه نمود: قرار بر این است ک یک میلیون مترمکعب آب از طریق تأسیسات نمک زدایی، شیرین سازی گردد و بخشی به آب مورداحتیاج صنایع و شرب شهر بندرعباس و استان هرمزگان و بخشی به فلات مرکزی اختصاص داده گردد.

مدرس با بیان اینکه حداقل اعتباری که تاکنون برای این پروژه گذاشته گردیده 500 میلیون یورو است، توضیح داد: با پیگیری هایی که انجام شده 30 درصد از این آب به استان هرمزگان اختصاص پیدا می نماید؛ بعدازآن که چندین سال این قول به صورت شفاهی داده گردیده بود، حدود 45 روز پیش با پیگیری های آقای همتی صورت جلسه ای با شرکت آب و فاضلاب کشور در خصوص مشخص تکلیف سهم استان هرمزگان داشتیم و استراتژی و راهبرد استان و شرکت آب و فاضلاب کشور در خصوص این تخصیص انجام شد.

وی ادامه داد: بعدازآن میزان احتیاج آبی که بر اساس اطلاعاتی که شرکت آب منطقه ای، آب و فاضلاب شهری و آب و فاضلاب روستایی استان داشتند معین و مقرر شد اعداد و ارقامی که مربوط به استان هرمزگان است و مسیر و خط لوله و وضعیت کار توسط این سه دستگاه معین گردیده کارگروهی تشکیل و میزان احتیاج آبی فعلی استان و چشم انداز 1405، 1410 و 1425 معین گردد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان با اشاره به اینکه جلسات متعددی در این خصوص در حال برگزاری بوده و قول هایی که به صورت شفاهی داده گردیده بود به مرحله مکتوب شدن رسیده است، اعلام کرد: پیش نویس توافق نامه امضا گردیده و در حال تکمیل مراحل فنی است و امیدواریم هم زمان با اینکه تا بهمن ماه فاز اول این پروژه آغاز می گردد بتوانیم سهم استان هرمزگان را به صورت مکتوب و معین با خرید تضمینی داشته باشیم.

مدرس افزود: فاز اول این پروژه در اردیبهشت ماه سال 98 به بهره برداری رسیده و میزان تولیدی که صورت می گیرد و وارد مدار می گردد 200 هزار مترمکعب خواهد بود و کوشش ما بر این است که سهم استان را از همین ابتدا و از این 200 هزار مترمکعب دریافت کنیم و توسط وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب کشور به صورت خرید تضمینی در اختیار استان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه این پروژه مدتی به دلیل مشکل تأمین اعتبار دچار رکود گردیده بود که با پیگیری های آقای همتی دوباره سرعت گرفته است، اظهار داشت: در سفری که رئیس جمهور به هرمزگان داشت این موضوع مطرح شد و رئیس جمهور به تشکیل کنسرسیوم های بانکی برای تأمین مالی این پروژه تأکید کرد که نتیجه اش سفر مدیر هیئت عامل صندوق توسعه ملی جمهوری اسلامی ایران به بندرعباس بود، هم اکنون کنسرسیوم تشکیل گردیده و بر اساس آن تأمین مالی این پروژه روند بهتر و سریع تری گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان ابراز کرد: امیدواریم با شرایط حاکم و تأمین اعتبار ارزی 500 میلیون یورویی که برای این پروژه صورت خواهد گرفت از اواخر امسال عملیات پیش راه اندازی را داشته و بر اساس گزارشات سرمایه گذار و تجهیزاتی که وارد کشور گردیده بتوانیم تا اردیبهشت ماه سال آینده 200 هزار مترمکعب را وارد مدار کنیم که سهم استان های هرمزگان، کرمان و یزد است.

مدرس با اشاره به اینکه مهم ترین نکته ای که وجود دارد این است که با توجه به پیگیری هایی که صورت می گیرد و پیش تفاهم نامه هایی که به امضای استاندار هرمزگان و شرکت آب و فاضلاب کشور رسیده سهم استان هرمزگان در هر فاز معین گردیده است، اعلام کرد: خط لوله این پروژه در هرمزگان و شهر بندرعباس تا منتهی الیه مرزهای شمالی استان امتداد دارد و برنامه ریزی ما استفاده بهینه این منبع آبی در شهر بندرعباس، شهرها و روستاهای طول مسیر است.

وی ادامه داد: سهمی که در فاز اول برای استان هرمزگان در نظر گرفته گردیده 30 درصد برای آب شرب و 10 درصد برای صنعت است که در مرحله رایزنی هستیم، اساس کار پذیرفته گردیده و به دنبال این هستیم که میزان آب مورداحتیاج استان را تثبیت کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان در سرانجام اظهار داشت: این پروژه قرار است در پنج فاز و مطابق برنامه ریزی ها تا سال 1400 به سرانجام برسد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 1371

به "خاتمه پروژه آب شیرین کن خلیج فارس تا سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه پروژه آب شیرین کن خلیج فارس تا سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید