چه سازمانی مانع اصلی بهبود سرعت اینترنت ایران است!

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران:کرونا ما را وارد دنیای تازه ای کرد؛ دنیای دیجیتالیزه شده؛ دنیایی که لازمه ورود به آن اینترنتی است که اکنون ظرفیت باندهای فرکانسی برای بهبود سرعت و کیفیت آن اشباع شده است. کلید ورود به دنیای جدید و بهبود کیفیت و سرعت اینترنت امروز باندهای 800-700 است که در انحصار صدا و سیماست

چه سازمانی مانع اصلی بهبود سرعت اینترنت ایران است!

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا باندهای فرکانسی سرمایه ملی هستند. به هیچ فرد و نهاد خاصی تعلق ندارد. در دوران شیوع کرونا که ظرفیت باندهای فرکانسی اپراتورهای موبایل در حال اشباع شدن است و مسائلی را برای کاربران رقم زده، ضرورت آزادسازی فرکانس های باند 700-800 مگاهرتز که سالهاست در اختیار صدا و سیماست، بیش از قبل احساس می شود.

پفراینده آزادسازی این فرکانس ها از 10 سال پیش در جریان است. بارها به نهادهای بالا دستی ارجاع داده شده و یک بار تا شورای عالی امنیت هم رفته اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است. تنها مرجعی که شاید رسیدگی به این باند فرکانسی را بتواند با سرعت بیشتری رو به رو کند، رییس جمهوری است.

وزیر ارتباطات روز گذشته در پخش زنده اینستاگرامی خود به کاربران فضای مجازی که از سرعت وکیفیت اینترنت گلایه داشتند، گفت: نامه ای به رییس جمهوری نوشتم و از ایشان درخواست کردم مبحث آزادسازی باند فرکانسی 700-800 که در اختیار صدا و سیماست را در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کنند تا با تعامل صدا و سیما بتوانیم این باند را به اپراتورهایی که ظرفیت شان اشباع شده است اختصاص بدهیم.

هربار که بحث آزادسازی فرکانس های 700-800 به میان می آید، همه درباره آینده فناوری، اینترنت اشیاه و اینترنت نسل پنجم و این که پیشرفت تمام این ها در گرو باند فرکانسی700-800 است صحبت می کنند اما مساله اصلی این روزهای ما دیگر آینده نیست. چیزی که اهمیت دارد حال مردم است. کاربر معمولی است که برای آموزش و دورکاری و جامه عمل پوشاندن به شعار در خانه بمانیم نیاز به اینترنت آن هم اینترنت با کیفیت و سرعت مناسب دارد.

حکایت کاربران فضای مجازی این روزهای ایران، حکایت باندهای اتوبانی است که ترافیک آن زیاد شده و کندی حرکت ماشین ها، صدای هر راننده ای را در می آورد. حالا فکرش را بکنید، در این حالت چند باند آزاد به وسعت اتوبان اضافه شود. ظرفیت اشباع شده باندهای فرکانسی اپراتورها نیز با آزادسازی باند 700-800 به همین سادگی حل می شود.

حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و نسترن محسنی معاون رادیویی رگولاتوری در گفت وگوی مشترک با خبرنگار اقتصادی ایرنا در پاسخ به این سوالات به نکات مهمی اشاره می کنند. به این که آزادسازی این سرمایه ملی چقدر به کاربری که این روزها به دیجیتال شدن کسب و کار، آموزش، خرید عادت کرده کمک خواهد کرد.

فلاح درباره باندهای فرکانسی که در این مدت در اختیار اپراتورها گذاشته اند گفت: ما هر آنچه فرکانس در باند 2600مگاهرتز، 1800 مگاهرتز و 900 مگاهرتز بوده، واگذار کردیم و فرکانسی باقی نمانده است که بخواهیم به اپراتورها اختصاص بدهیم. مصرف اینترنت این روزها به قدری بالا رفته که نیاز به تزریق ظرفیت جدید است و این باند در حالی که کمتر از 15درصد آن مورد استفاده صدا و سیما قرار گرفته، بلوکه شده است.

وزارت ارتباطات متولی تخصیص باندهای فرکانسی است اما این طور به نظر می رسد که نتوانسته آن طور که باید در این خصوص چانه زنی کند و باندی که این روزها به شدت مردم به آن نیاز دارند را در راستای خدمت رسانی به مردم آزاد کند.

سوال مهمی که مطرح می شود این است که وزارت ارتباطات و به طور معین سازمان تنظیم مقررات طی این سال ها برای آزادسازی فرکانس 800-700 چه کرده؟ چه می تواند بکند؟ قانون در اینباره چه می گوید؟

معاون وزیر ارتباطات با بیان این که در موقعیت بحران به فکر آزادسازی این باندها نیفتاده اند و 13سال است که در دولت های مختلف برای آزادسازی باند فرکانسی صدا و سیما تلاش شده، گفت: مکاتبات ما از سال 86 وجود دارد و در توافقنامه بین المللی6 GEO مقرر شده است که پخش همگانی از سال 2015 از حالت آنالوگ به حالت دیجیتال برود و بخش آزادسازی شده نیز برای توسعه فناوری و موبایل مورد استفاده قرار بگیرد. این مقررات از سوی رییس صدا و سیمای وقت نیز امضا شده و آن ها باند فرکانسی را در مرزها آزاد کردند و عارضه ای در این خصوص نداریم. اما مسائل داخلی همچنان پابرجا هستند.

ماده 8 و10 اساسنامه سازمان و ماده 7 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات به طور صریح اعلام کرده که متولی فرکانس چه کسی و چطور باید آن را تخصیص بدهد. معاون وزیر ارتباطات در خصوص این مواد قانونی می گوید: ماده 5 قانون وظایف و اختیارات به سازمان تنظیم مقررات سیاست گذاری درباره صدور مجوز اختصاص فرکانس را به این سازمان محول کرده است. قانون صراحتا و شفاف متولی مدیریت فرکانس را معرفی کرده است.

نسترن محسنی معاون رادیویی رگولاتوری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور می گوید قانون همه چیز درباره فرکانس و تخصیص آن را به وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات سپرده است، پس چرا هنوز مطالبه مردم، بخش خصوصی، کسب و کارهایی که برای حیات خوب به اینترنت نیاز دارند، به درستی دنبال نشده است؟

او می گوید: قوانین گاهی نیاز به بازنگری و به روزرسانی دارند؛ بیشتر از همه در مواقع بحرانی. بخشی از باندهای فرکانسی قبلا در اختیار صدا و سیما بوده، آیا می توانیم برای این جز، کل را نادیده بگیریم؟ خیر. صدا و سیما هم مانند دیگر بهره برداران باید در تنظیم جداول ذیل مدیریت واحد ادامه راستا بدهند.

تصور عام این است که خوب اگر ظرفیت فرکانس خالی است، وزارت ارتباطات که متولی تخصیص است از آن استفاده کند. اما این امر میسر نیست.

پفراینده باندهای فرکانسی که در اختیار صدا و سیماست چند سال قبل تا شورای عالی امنیت هم رفت و هنوز به نتیجه نرسیده است در شورای عالی امنیت، در شورای عالی فضایی مجازی و تا حد ریاست جمهوری مطرح شد. در لوایح سالیانه بودجه هیات دولت هم آمد اما در نهایت در قانون لحاظ نشد. همیشه تا نقطه نهایی رفته است اما نتیجه ای که باید حاصل نشده است.

تبدیل اینترنت ADSL به VDSL، افزایش پهنای باند بین الملل، افزایش ظرفیت CDN ها و از جمله مسائلی است که وزیر ارتباطات شخصا آن را دنبال می کند و نتایج آن را با جزییات برای مردم توضیح می دهد. اما واقعیت این است که این ها در زندگی کاربر معمولی یا فردی که کسب و کارش از حالت فیزیکی به حالت آنلاین درآمده اصلا این تغییرات را به شکل محسوس لمس نمی کند.

مهم تر از همه آینده نزدیک است که نشان می دهد اکنون تمام کسب و کارها به اینترنت وصل شده اند و فرایند دیجیتالیزه شدن را پی گرفته اند و قطعا پس از کرونا به عقب باز نخواهند گشت. این به خدمت دریافت فناوری دارای ابعاد جدیدی است که زیرساخت اینترنت کشور ما متاسفانه ممکن است جوابگوی آن نباشد.

حسین فلاح جوشقانی در پاسخ به مطالبه ای که مدتهاست از سوی کاربران در جریان است، افزود: در حال حاضر ما منتظر آزادسازی باند فرکانسی 800-700 هستیم تا در اختیار اپراتورها قرار بدهیم. راهی جز این نداریم. مردم امروز تغییر شاید محسوسی را شاهد نبودند برای این که هر آنچه که داشتیم را اضافه کردیم، اما مردم هم مصرف شان 2.5 برابر شد. حتی از مقوله اشتراک گذاری هم استفاده کردیم. سعی کردیم اپراتورها در استفاده از منابع همراه با یکدیگر باشند و به یکدیگر کمک کنند.

اگر 2.5 برابر اضافه نمی شد و مصرف اولیه را داشتیم، بهبود زیرساخت ها در این مدت کوتاه خیلی به چشم می آمد. از امروز به بعد تاکید می کنیم ما با فضای تازه ای از دنیای دیجیتال آشنا شدیم که شاید تا قبل از کرونا زوایای آن را به درستی نمی شناختیم. یکی از اساس حرکت به سمت دیجیتالی شدن است و روز به روز گسترش پیدا می کند. از این لحظه به بعد باید جوابگوی مردم باشیم.

وقتی 13سال مساله ای به نتیجه نمی رسد، این شائبه به وجود می آید که شاید خیلی جدی به آن پرداخته نشده است. همین سوال و مطالبه را از معاون وزیر ارتباطات می پرسیم. در توضیح می گوید: ما قانون گذار نیستیم. بهترین کاری که می توانیم انجام بدهیم تدوین لایحه، تشریح وضع موجود برای تمام نهادهای جامعه، اعلام به هیات وزیران، نامه نگاری با بخش های مختلف است. تا امروز کوتاهی نکرده ایم و از تعداد نامه هایی که برای پیگیری این مساله رد و بدل شده شاید بتواند چند جلد کتاب تهیه کرد. فکر می کنیم وقت، وقت تصمیم گیری است و نباید تعلل کرد.

کره جنوبی به شکل وسیع از اینترنت نسل پنجم استفاده می کند. 5G پشت در است و باعث می شود استفاده بهینه از طیف فرکانسی سه برابر شود. همین طیفی که برای آزادسازی آن مشکل داریم.

آیا قرار است برای بالا بردن ظرفیت اپراتورها مجبور به تجهیز سلیت شوند؟ در حالی که باند 700-800 باندی است که برای این فناوری مناسب تر پوشش را دارد. در صورت آزاد نشدن باندهای فرکانسی به ازای هر یک سایت باید سه سایت تجهیز شود.

سایت هایی که به شدت گران قیمت است، نصب آن ها در سطح شهر با چالش رو به رو است و ممکن است سلامت مردم را تحت تاثیر خود قرار بدهد. با این کارها هزینه کرد برای کشور به شکل جدی بالا می رود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 23591

به "چه سازمانی مانع اصلی بهبود سرعت اینترنت ایران است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه سازمانی مانع اصلی بهبود سرعت اینترنت ایران است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید