چه ظرفی برای نگهداری آبلیمو مناسب است؟

به گزارش بلاگ پو، بهترین ظروفی که میتوان برای نگه داری آبلیموی گرفته شده از آن استفاده کرد، ظروف شیشه ای است.

چه ظرفی برای نگهداری آبلیمو مناسب است؟

به گزارش خبرنگار ، امروزه بیشتر افراد به سمت خرید آبلیموهای به اصطلاح طبیعی می روند که در شیشه های پلاستیکی نگهداری می شود و حتی پس از خرید نیز ظرف آن را عوض نمی کنند اما از طرفی نیز گفته می شود که چنین و آبغوره خطرناک است. به همین دلیل امروز قصد دارد تا به بررسی این موضوع بپردازد.

همانطور نگهداری آبغوره، آبلیمو و سرکه در ظروف پلاستیکی مسائل زیادی برای سلامت مصرف کنندگان ایجاد می کند، باید سعی کنیم تا از ظروفی مانند چینی و شیشه ای که مناسب ترین ظروف برای نگهداری غذا بدون اثرات زیست محیطی و سلامتی است، استفاده کنیم.

کارشناسان مواد آشامیدنی و بهداشتی، می گویند پس از آنکه آبلیمو یا آبغوره را داخل شیشه ریختید، بهتر است شیشه را داخل آب جوش قرار دهید تا آنزیم و باکتری های موجود در آن، از بین برود.

با انجام این کار، قارچ ها امکان رشد را از دست می دهند و در نتیجه احتمال کپک زدن این مواد هم کاهش چشم گیری می یابد.

آبلیمو یا آبغوره را باید حتما داخل شیشه تمیز بریزید و تا نزدیکی لبه ظرف پر کنید.

بهتر است به مقدار خیلی کم لبه شیشه را خالی بگذارید و سپس درپوشی روی آن قرار دهید تا با ایجاد خلاء، اکسیژن به داخل محصول راه نیابد و جایی برای رشد کپک ها وجود نداشته باشد.

درباره نگهداری آبلیمو و آبغوره باید گفت که قرار دادن این مواد در آفتاب، باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در آن می شود؛ با توجه به اینکه ویتامین C موجود در آبلیمو یا آبغوره، به نور و حرارت حساس است و در برابر نور آفتاب از بین می رود؛ بنابراین باید از قراردادن این مواد در مقابل نور آفتاب به طور جدی خودداری شود.

از ظروف پلاستیکی یا بطری های آب معدنی برای نگهداری آبلیمو استفاده نکنید؛ زیرا مواد اسیدی موجود در آبلیمو می تواند با دیواره ظروف پلاستیکی فعل و انفعالات نامطلوبی ایجاد کند و سمی و سرطان زا شود؛ بنابراین از ظروف شیشه ای استفاده کنید و بهتر است این ظروف شیشه ای، تیره باشند تا کمتر نور را از خود عبور دهند.

مضرات ظروف پلاستیکی

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به دلیل قابلیت استفاده و دور ریختن سریع به شدت مورد استفاده قرار گرفته و انباشته شدن این زباله های پلاستیکی تبدیل به یکی از معضلات زیست محیطی شده است.

اولین نکته ای که در تهیه آبلیمو باید به آن توجه داشت این است که لیمو ها باید به شکل کاملا بهداشتی شستشو داده شود و اگر لیمویی به شکل کپک زده و گندیده درآمده است، حتما باید از بقیه لیمو ها جدا شود.

نکته بعدی در مورد دستگاه آب گیری است که حتما قبل از انجام آب گیری باید به طور کامل شسته شود تا از وجود هر گونه آلودگی و میکروب عاری شود.

بهترین ظروفی که م یتوان برای نگه داری آبلیمو از آن استفاده کرد، ظروف شیشه ای است، چرا که ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در تماس با لیمو که خاصیت اسیدی دارد، واکنش نشان می دهند؛ در مورد دما و محل نگه داری هم بهترین دما، دمای یخچال است.

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به دلیل قابلیت استفاده و دور ریختن سریع به شدت مورد استفاده قرار گرفته و انباشته شدن این زباله های پلاستیکی تبدیل به یکی از معضلات زیست محیطی شده است.

بطری های آب معدنی هم که در معرض نور خورشید و آفتاب قرار دارند سلامت انسان را به خطر می اندازد، بسیاری از افراد برای خنک شدن آب، بطری ها را در فریز گذاشته، که در درازمدت عوارض سرطان زایی در فرد ایجاد می کند.

استفاده از ظروفی مانند چینی و روی مناسب ترین ظروف برای نگهداری غذا بدون اثرات زیست محیطی و سلامتی است.

سرکه یا همان اسیداستیک یکی از مهم ترین مواد تشکیل دهنده ترشی است و بیشتر افراد نگران واکنش میان ترکیب های موجود در پلاستیک و این ماده هستند، اما از نظر شیمیایی، سرکه جزو اسید های ضعیف طبقه بندی می شود.

در کتاب های علمی و مرجع، نکته های زیادی درباره نگهداری اسید های ضعیفی مانند سرکه در پلاستیک وجود ندارد بنابراین نمی توان درباره منع مطلق به کار بردن دبه های پلاستیکی برای تهیه ترشی نظر قطعی و دقیقی داد.

با توجه به ضعیف بودن اسید سرکه، به نظر نمی رسد مشکل خیلی جدی و بزرگی بر اثر ترشی انداختن در ظرف های پلاستیکی پیش بیاید، اما بهتر است برای راحت کردن خیال خود هم که شده، از ظرف های کاملا ایمن برای تهیه و نگهداری ترشی ها استفاده شود.

ظرف های بزرگ و کوچک شیشه ای بهترین، مناسب ترین و ایمن ترین ظرف ها برای تهیه یا نگهداری ترشی ها هستند.

از آنجا که شیشه جزو مواد خنثی محسوب می شود، سرکه نمی تواند واکنشی با ترکیب های موجود در آن انجام دهد و هیچ مهاجرتی هم از ترکیب مواد شیشه به ترشی و از ترشی به شیشه اتفاق نمی افتد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 9873

به "چه ظرفی برای نگهداری آبلیمو مناسب است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه ظرفی برای نگهداری آبلیمو مناسب است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید