چگونه مشکل کامپیوتر هنگ نموده را رفع کنیم؟

به گزارش بلاگ پو، کامپیوترهای ویندوزی به دلایل مختلف هنگ می نمایند. اگر این اتفاق خیلی دیر به دیر رخ دهد، چندان جای نگرانی ندارد ولی وقتی که مرتبا شاهد آن باشیم، بهتر است که مسبب اصلی این موضوع را پیدا کنید. در این مطلب به صورت مختصر و مفید به کارهایی اشاره می کنیم که هنگام هنگ کردن ویندوز باید انجام دهید و اینکه چگونه می توانید جلوی وقوع چنین اتفاقاتی را بگیرید.

چگونه مشکل کامپیوتر هنگ نموده را رفع کنیم؟

رفع مشکل ویندوز هنگ نموده

با توجه به دلیل اصلی مشکل، می توان راه چاره های زیادی را ارائه کرد. گاهی اوقات، سیستم در حال اجرا پردازش های مختلف است و اگر فقط چند ثانیه صبر کنید، می بینید که کامپیوتر به وضعیت عادی خود برمی گردد. اگر یک برنامه فول اسکرین، مانند بازی ها، هنگ کند و به همین خاطر نتوانید از آن خارج شوید، می توانید کلیدهای Alt و F4 را بفشارید. اگر این مشکل صرفا به خاطر مسائل گرافیکی باشد، با این کار از بازی خارج می شوید ولی اگر به طور کامل هنگ نموده باشد، چنین راه چارهی مثمر ثمر واقع نمی گردد.

برای اینکه ببینید ویندوز هنگ نموده هنوز پاسخگو هست یا نه، کلیدهای Ctrl+Alt+Delete را بفشارید. با این کار، می توانید بر Task Manager کلیک کنید و برنامه های موردنظر را ببندید یا اینکه مثلا سیستم را ریستارت کنید. ضمناً اگر می خواهید مستقیما Task Manager را باز کنید، کلیدهای Ctrl+Shift+Esc را فشار دهید.

در این برنامه، تب Processes را انتخاب کنید. اگر آن را نمی بینید، ابتدا باید بر گزینه More Details کلیک کنید. سپس با انتخاب تب CPU، برنامه هایی که بیشترین توان پردازنده را اشغال نموده اند، به ترتیب فهرست می شوند و بعد از انتخاب برنامه مذکور، بر گزینه End Task کلیک کنید تا این برنامه به طور کلی بسته گردد. با این کار اطلاعات ذخیره نشده در آن از دست می رود ولی وقتی که یک برنامه کاملا هنگ نموده، در هر صورت امید چندانی برای دسترسی به این اطلاعات وجود ندارد.

گاهی اوقات، بخش های دسکتاپ ویندوز شامل نوار وظیفه و منوی استارت هنگ می نماید و برای این کار باید Windows Explorer را ریستارت کنید. در همان Task Manager، به دنبال Windows Explorer بگردید و بعد از انتخاب آن، بر گزینه Restart کلیک کنید.

اگر می بینید که اطلاعات ذخیره نشده ای در ویندوز ندارید، بعد از فشردن کلیدهای Ctrl+Alt+Delete، به گزینه موجود در سمت راست بخش پایینی مراجعه کنید و Restart را انتخاب کنید. بعد از ریستارت شدن سیستم، معمولا بسیاری از مسائلی که منجر به هنگ کردن ویندوز شده اند، رفع می شوند.

ضمناً برای مراجعه به لاک اسکرین می توانید کلیدهای Windows و L را بفشارید. از همین صفحه هم امکان ریستارت ویندوز وجود دارد. ولی اگر فشردن کلیدهای Ctrl+Alt+Delete راهگشا نباشد، این کار هم احتمالا موفقیت آمیز نخواهد بود.

اگر هیچ کدام از این روش ها پاسخگو نبودند، می توانید کلیدهای Windows+Ctrl+Shift+B را فشار دهید که این ترکیب مخفی، درایورهای گرافیک سیستم را ریستارت می نماید. اگر این موارد منشأ اصلی مشکل باشند، چنین کاری احتمالا سیستم را به وضعیت عادی برمی گرداند.

اگر هم ویندوز شما به هیچ کدام از این روش ها جواب نمی دهد، تنها راهی که پیش روی شما واقع شده است، خاموش کردن سیستم به وسیله سخت افزاری است. برای این کار، دکمه پاور کامپیوتر را پیدا کنید و آن را به مدت 10 ثانیه فشار دهید. با این کار، سیستم به صورت سخت افزاری خاموش می گردد. سپس چند ثانیه صبر کنید، دوباره دکمه مذکور را فشار دهید تا سیستم روشن گردد. انجام این کار معمولا چندان توصیه نمی گردد. اما در شرایط خاص که هیچ چاره دیگری ندارید، به ناچار باید این کار را انجام دهید.

اگر در کامپیوتر خود با صفحه آبی روبرو شوید، تنها از این راه می توانید استفاده کنید. به صورت پیش فرض، زمانی که صفحه آبی نمایش داده می گردد، ویندوز خود را ریستارت می نماید ولی اگر این مشخصه را غیرفعال نموده باشید، باید به صورت دستی این کار را انجام دهید.

معرفی 6 برنامه برای ساماندهی اتوماتیک فایل ها در ویندوز

جلوگیری از هنگ کردن سیستم در آینده

با بهره گیری از روش هایی که به آن ها اشاره کردیم، سیستم هنگ نموده به وضعیت عادی برمی گردد. اگر فقط یک بار با این موضوع روبرو شده اید، چندان جای نگرانی نیست و گاهی اوقات کامپیوترها با چنین مسائلی روبرو می شوند. اما اگر مرتبا ویندوز سیستم شما هنگ می نماید، پس با مشکل جدی روبرو هستید که می تواند نرم افزاری یا سخت افزاری باشد.

اگر این هنگ کردن ها به تازگی شروع شده و جدیدا ویندوز خود را آپدیت نموده اید یا برنامه جدیدی نصب نموده اید، از قابلیت System Restore استفاده کنید. با این کار، وضعیت سیستم شما به زمانی که شرایط ثبات بیشتری داشته، برمی گردد. برای یافتن این قابلیت، این راستا را دنبال کنید:

Control Panel > System and Security > System > System Protection > System Restore

گاهی اوقات هم بدافزارها چنین مسائلی را به وجود می آورند. برای آنالیز این موضوع، می توانید از آنتی ویروس داخلی ویندوز استفاده کنید یا اینکه از آنتی ویروس موردنظر خود برای اسکن سیستم استفاده کنید.

تشخیص مسائل سخت افزاری بسیار سخت تر محسوب می گردد. به عنوان مثال شاید کامپیوتر شما بیش از حد داغ می نماید یا مشکل از جانب حافظه رم باشد. اگر هنگام اجرای بازی کامپیوتر شما هنگ می نماید، شاید این مشکل مربوط به پردازنده گرافیکی یا گرمای بیش از حد باشد. البته در این زمینه قطعات سخت افزاری مختلفی می توانند در هنگ کردن ویندوز نقش داشته باشند.

توصیه می گردد که محیط داخلی سیستم را از گردوغبار پاک کنید و از کارکرد سیستم خنک کننده آن اطمینان حاصل کنید. گاهی اوقات با تعویض صندلی حافظه رم مشکل رفع می گردد.

ضمناً می توانیم به نصب دوباره ویندوز هم اشاره کنیم. در ویندوز 10 می توانید سیستم خود را مانند گوشی ریست کنید تا به وضعیت اولیه برگردد و تمام برنامه های نصب شده حذف شوند. اگر هم در 10 روز گذشته آپدیت جدیدی نصب نموده اید و بعد از این کار با مسائل متعددی روبرو شده اید، می توانید به نسخه قبلی آپدیت برگردید.

اگر هنگام فرایند ریست، سیستم شما دچار مشکل شد، بهتر است با بهره گیری از فلش مموری یا دی وی دی حاوی فایل های ویندوز، سیستم را بوت کنید و به صورت دستی و از ابتدا ویندوز را نصب کنید. اگر هم در حین نصب ویندوز یا بعد از آن کامپیوتر شما دوباره هنگ کرد، پس به احتمال خیلی زیاد مشکل مربوطه سخت افزاری است و ارتباطی با نرم افزار ندارد.

رجیستری ویندوز چیست و چگونه می توان آن را ویرایش کرد؟

منبع: How To Geek

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 9094

به "چگونه مشکل کامپیوتر هنگ نموده را رفع کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه مشکل کامپیوتر هنگ نموده را رفع کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید