کشوری کوچک که با کشاورزی 2 برابر درآمد نفتی ایران صادرات دارد

به گزارش بلاگ پو، استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران با آنالیز و مقایسه درآمدزایی هلند و سه استان شمالی ایران اظهار داشت: هلند با وجود جمعیت بیشتر و میزان بارندگی سالیانه کمتر نسبت به استان های گیلان، مازندران و گلستان اما 2.5 برابر درآمد حاصل از فروش نفت ایران را به وسیله صادرات محصولات کشاورزی بدست می آورد در حالیکه مازندران نباید با این حجم از ظرفیت، وارد کننده برنج، گوشت، تخم مرغ و سایر محصولات کشاورزی باشد.

کشوری کوچک که با کشاورزی 2 برابر درآمد نفتی ایران صادرات دارد

بشارتده سلوطی در گفت و گو با خبرنگاران، مطالعه نادرست بازار هدف و همچنین احتیاج سنجی نشدن مطابق بازارهای خارجی را نقص صادرات ایران دانست و گفت: این تعبیر اشتباه وجود دارد که بازار صادرات، خواستار محصولات ایرانی نیستند اما باید توجه داشت که چنانچه بر اساس ذائقه مشتری صادرات شکل گیرد تقاضا همیشه وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه ایران هیچ مطالعه و شناختی نسبت به کشورهای همسایه در حوزه صادرات ندارد با ذکر مثالی اظهار کرد: ایران از محصول استراتژیک مرغ، 10 نوع رژیم غذایی گرفته در حالیکه کشوری مانند چین از این محصول بیش از 100 نوع غذا و فرآورده دیگر استحصال می نماید.

وی در تشریح مسائل ایران در مطالعه و شناخت نداشتن نسبت به صادرات اضافه نمود: ساق مرغ از ایران خواستار فراوانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته و این کشورها نیز آن را به چین صادر می نمایند، سپس کشور چین با صنایع تبدیلی، همان ماده خام را به کود تبدیل نموده و ایران وارد نماینده آن از چین می گردد که این چرخه در واقع نقص بازاریابی را به وضوح نشان می دهد.

این محقق، مؤلف و پژوهشگر حوزه اقتصاد، ظرفیت ارز آوری حاصل از صادرات محصولات کشاورزی بر پایه مطالعه را عظیم توصیف کرد و گفت: مازندران توانایی این را داشته که حتی یک ریال از بودجه نفتی دولت را استفاده نکند به شرطی که صادرات محصولات بر پایه شناخت بازارهای هدف انجام شده و مسئولان، پتانسیل بالای این بخش را باور داشته باشند و به کشاورزی استان بها داده گردد.

وی با انتقاد از عملکرد مدیران نسبت به برگزاری جلسات بلامصرف در کشورهای همسایه و طرف معامله با ایران توضیح داد: مدیران تنها به برگزاری سالی چند جلسه در کشورهای همسایه همراه با هیئت های پارلمانی بسنده می نمایند در حالیکه تاکنون هیچ خروجی مناسبی از این جلسات عاید کشور نشده است و ما هنوز وارد نماینده باقی مانده ایم.

بشارتده، ارزش اضافه نموده بخش کشاورزی را در گرو استفاده از روش ها و متد کشاورزی متناسب با تقاضای کشورهای همسایه دانست و اضافه نمود: شناخت بازار کشورهای همسایه و فراوریات متناسب با آن بازارها سبب رونق اقتصاد کشاورزی در بخش صادرات می گردد.

وی با انتقاد از رویکرد مسئولان با تاکید بر اینکه تکنولوژی ابداعی بوده و تقلیدی نیست توضیح داد: مسئولان و مدیران کشور تنها مقلد خوبی هستند و هرگز ابداع نماینده درستی نبودند چرا که نتوانستند الگوی مناسبی بر اساس احتیاجها و توانایی های کشور بوجود بیاورند.

استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران با بیان اینکه ابتدا باید شناخت حاصل شده و پس از آن تکنولوژی ابداع گردد، گفت: مدیران کشور حتی در زمینه تقلید نیز نتوانستند مطلوب عمل نمایند چراکه تقلید نیز باید بر اساس احتیاج انجام گردد، بنابراین نمی توان مدعی صادرات شد.

وی در تشریح این مطلب، صادرات محصول هندوانه را به عنوان نمونه عنوان نمود و با اشاره به اینکه برای فراوری یک کیلوگرم هندوانه 700 لیتر آب احتیاج است توضیح داد: هیچگاه آنالیز نشد هزینه-فرصتی که به ازای فراوری هندوانه از کشور خارج شده چه مقدار و درآمد عاید از آن چقدر بوده است و باید مسئولین با فاکتورهای مزیت نسبی و هزینه-فرصت ها بیشتر آشنا شوند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 4809

به "کشوری کوچک که با کشاورزی 2 برابر درآمد نفتی ایران صادرات دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشوری کوچک که با کشاورزی 2 برابر درآمد نفتی ایران صادرات دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید