کوت عبدالله کارون زیر نظر کدام حوزه به سر می برد، شباهت عجیب کوت عبدالله به کودک سر راهی

به گزارش بلاگ پو، نشست زمین در شهر کوت عبدالله شهرستان کارون در استان خوزستان، معظلی جدید است که هیچ مسئولی در این زمینه جوابگو نیست.

کوت عبدالله کارون زیر نظر کدام حوزه به سر می برد، شباهت عجیب کوت عبدالله به کودک سر راهی

به گزارش از ، این روز ها از هر طرف به خوزستان که نگاه می کنیم، ردپایی از بحران به چشم می خورد که حاصل بی تدبیری و بی مسئولیتی برخی مسئولان است که فقط اسم مسئول را به دوش می کشند.

ماجرای بالازدگی فاضلاب و آبگرفتگی معابر در بیشتر مناطق کلانشهر اهواز، سریالی پر بیننده است که شاید رکورد پیگیری خبرگزاری ها و البته رکورد پاسکاری و وعده و وعید های مسئولان را شکسته باشد.

در خوزستان که مردمش از سازگاری با شرایط، زبانزد عام و خاص شده اند و شلاق بی تدبیری مسئولان را به جان می خرند، حتی اعلام حالت آماده باش در زمان بارندگی شدید و تاکید بر حضور مسئولان مربوطه در نقاط بحرانی نتیجه ای به دنبال ندارد.

تماشای زنده و مستقیم مناطق درگیر آبگرفتگی و فوران فاضلاب در معابر اصلی و فرعی یک کلانشهر چه دردی از شهروندان درمان می نماید؟

از فاضلاب که بگذریم به ایستگاه جدیدی می رسیم که می توان مستنداتی از نشست زمین در برخی مناطق شهرستان کارون که در سال های گذشته، جزئی از کلانشهر اهواز بوده را مشاهده کرد.

شهرستان کارون دارای شهر ها و روستا های بسیاری است که در روز های اخیر خبر هایی مبنی بر نشست زمین در منطقه گاومیش آباد تا گندم کار دست به دست می گردد.

بخشی از این شهرستان در کنار رودخانه کارون بنا شده که ساکنان آن با کسب پروانه ساخت اقدام به ساخت خانه نموده اند و مستندات و مجوز های آنها نیز موجود است.

به منظور آنالیز این بحران جدید با مسئولان جدید گفت و گو کردیم که چیزی جز پاسکاری و شانه خالی کردن از مشکل بوجود آمده شنیده نشد.

معصومه خنفری فرماندار شهرستان کارون در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: در سال های گذشته، حد فاصل گاومیش آباد تا گندم کار جزئی از رودخانه کارون بوده و خاک آن از نوع جلگه ای است.

او اضافه نمود: رفته رفته با خشک شدن رودخانه کارون و کاهش سطح آب بر اثر خشکسالی های اخیر، شرایطی فراهم شد تا اهالی این مناطق با کسب مجوز و پروانه ساخت اقدام به احداث خانه نمایند.

خنفری توضیح داد: با توجه به بارندگی های فراوان طی پارسال در استان، سفر ه های آب زیرزمینی که خشک شده بودند، مجدد غنی شدند و سبب شسته شدن خاک زیرین و در نتیجه نشست زمین شده است.

این مقام مسئول بیان داشت: نشست زمین به حدی است که برای ورود به برخی از خانه ها باید دو تا سه پله پایین رفت و جاده ای که شهرداری احداث نموده، بر خانه ها مسلط است.

فرماندار شهرستان کارون با بیان اینکه، زمانی که ساکنان پروانه ساخت دریافت نموده اند، این شهرستان زیر نظر ارگان های متولی از جمله؛ راه و شهرسازی و بنیاد مسکن خوزستان بوده، اظهار کرد: رسیدگی به این مشکل در حوزه تخصص و مسئولیت های فرمانداری نیست و راه و شهرسازی و بنیاد مسکن استان باید جوابگو باشند.

شیخی رئیس بنیاد مسکن شهرستان کارون در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: در صورتی که نشست زمین در شهر رخ داده، متولی کار و برطرف مشکل شهرداری این شهرستان است و در صورتی که در بافت روستا این اتفاق رخ دهد، بنیاد مسکن باید جوابگو باشد که با اعزام کارشناسان به منطقه موردنظر آنالیز ها انجام می گردد.

او اضافه نمود: منطقه گاومیش آباد تا گندم کار در حوزه کاری و مسئولیت بنیاد مسکن نیست و شهرداری متولی رسیدگی به مسائل این مناطق است چراکه در حوزه استحفاظی شهرستان کارون به شمار می رود.

به سراغ رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان کارون رفتیم تا جوابگو او را بشنویم.

فریدون ساکی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان کارون در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: طی 3 سال گذشته این اداره راه اندازی شده و مجوز و پروانه ساخت هم صادر نشده است.

او اظهار کرد: موضوع نشست زمین و رسیدگی به این مشکل با اداره راه و شهرسازی نیست و صدور سند و مجوز احداث منزل در روستا ها با بنیاد مسکن و صدور مجوز برای احداث در شهر ها نیز بر عهده شهرداری است.

پس از پیگیری ها مکرر پاسخ های رنگارنگی از مسئولان شنیدیم و در آخر هیچکس مسئولیت این بحران را که می تواند خطرات بسیاری برای ساکنان داشته باشند را بر عهده نگرفت.

موضوعی که جالب توجه است، این است که وقتی حادثه ای رخ می دهد، مسئولان هر یک در صندلی خود وعده پیگیری و برخورد با افراد خاطی را می دهند و جالب تر اینکه شعار ها فقط در حد حرف می ماند و آتش محاکمه با گذشت چند روز خاموش می گردد.

تکلیف ساکنان این مناطق چیست؟ خطر بیخ گوششان رژه می رود و هیچکس جوابگو نیست.

بالاخره صاحب شهرستان کارون چه کسی است و ساکنان فریاد خود را باید به گوش چه کسی برسانند؟ شهری که حاشیه رودخانه است و در زمان خشکسالی و کاهش سطح آب بدون توجه و پیش بینی این موضوع که تغییرات شرایط اقلیمی ثابت نیست و هر لحظه احتمال بالا آمدن آب وجود دارد، مجوز و پروانه احداث برای متقاضیان زمین صادر شده است.

آیا مسئولان منتظرند اتفاقی تلخ رخ دهد تا سینه سپر نمایند و در صف اول وعده ها بایستند؟

گزارش از ملیحه گریزی نسب

ب

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 17943

به "کوت عبدالله کارون زیر نظر کدام حوزه به سر می برد، شباهت عجیب کوت عبدالله به کودک سر راهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوت عبدالله کارون زیر نظر کدام حوزه به سر می برد، شباهت عجیب کوت عبدالله به کودک سر راهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید