یک جرم ستاره ای جوان در حال انفجار شناسایی شد

به گزارش بلاگ پو، ستاره شناسان با تجزیه و تحلیل مجموعه داده های تلسکوپفروسرخ پالومار گاتینی(PGIR) و فضاپیمای نئووایز (NEOWISE) ناسا یک جرم ستاره ای جوان(YSO) درحال انفجار،فوران را در منطقه ستاره زا NGC 281-W شناسایی نموده اند.

یک جرم ستاره ای جوان در حال انفجار شناسایی شد

جرم ستاره ای جوان، ستاره هایی(به ویژه پیش ستاره ها و ستاره های دنباله دار پیش اصلی) هستند که در مراحل اولیه تکامل قرار دارند. آنها معمولاً در توده های مولکولی متراکم، محیط های حاوی مقدار زیادی گاز مولکولی و گرد و غبار میان ستاره ای رصد شده اند.

با توجه به اینکه فرآیندهای برافزایش پیوندی در جرم های ستاره ای جوان رخ می دهد این اجرام ممکن است انفجارهای ناشی از پیوند را تجربه نمایند. ستاره شناسان معمولاً چنین رویدادهایی را به انفجارهای EX Lup(معروف به EXors) و FU Ori(یا FUors) تقسیم می نمایند. دامنه EXOR عظیم است و از چند ماه تا یک یا دو سال طول می کشد. پدیده FUors شدیدتر و نادرتر است و عظیمی دامنه آن می تواند تا پنج تا شش برابر بیشتر باشد و از دهه ها تا قرن ها ادامه یابد.

با این حال تا به امروز اطلاعات بسیار کمی در خصوص خصوصیات انفجار در جرم ستاره ای جوان شناخته شده است و تعداد فزاینده ای از این قبیل رویدادها رخ می دهند که قرار دادن آنها در یکی از دو طبقه شناخته شده مذکور سخت است. بنابراین، شناسایی انفجارهای جدید و مطالعه دقیق آنها برای درک بهتر ماهیت آنها ضروری است.

اکنون گروهی از ستاره شناسان به رهبری لین ای هیلنبراند(Lynne A. Hillenbrand) از موسسه فناوری کالیفرنیا از کشف یک انفجار دیگر جرم ستاره ای جوان خبر داده است که نام آن PGIR 20dci است. این منبع برای اولین بار توسط تلسکوپ فروسرخ پالومار گاتینی در تاریخ 31 اوت 2019 و با قدرت 15.7 ریشتر در باند جی فروسرخ نزدیک شناسایی شد.

از زمان کشف آن، روشنایی PGIR 20dci به آرامی افزایش یافته است. تصویربرداری فروسرخ نزدیک همچنین وجود یک سحابی نورانی پراکنده گسترده با ساختاری از نوع دنباله دار به اندازه حدود 14000 واحد نجومی را نشان داد.

این مطالعه تأیید می نماید که PGIR 20dci با منطقه ستاره زا NGC 281-W که در بازوی مارپیچ خوشه کهکشانی برساووش و در فاصله حدود 9130 سال نوری از زمین واقع شده ، مرتبط است. روشنایی کامل منبع طی 16 تا 25 سال گذشته حدود پنج تا 5.5 فروغ(magnitude) اندازه گیری شده است. علاوه بر این، آنالیز طیف خط جذب فروسرخ نزدیک PGIR 20dci اطلاعات مهمی در خصوص ماهیت این جرم ستاره ای جوان ارائه داد. داده های طیف سنجی فروسرخ نزدیک شباهت PGIR 20dci به منابع FU Ori را تأیید می نماید. محققان خاطرنشان کردند که برای درک بیشتر ویژگی های PGIR 20dci، مطالعات بیشتر ضروری است.،ایسنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 42010

به "یک جرم ستاره ای جوان در حال انفجار شناسایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک جرم ستاره ای جوان در حال انفجار شناسایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید