2 سیاره دور نزدیکترین ستاره به منظومه شمسی مدار می زنند

به گزارش وبلاگ ترکیه لحظه آخری به نقل از ایونینگ استاندارد، دانشمندان دومین سیاره ای را رصد نموده اند که دور نزدیکترین ستاره به منظومه شمسی مدار می زند. این سیاره فقط 4 سال نوری از زمین فاصله دارد.

2 سیاره دور نزدیکترین ستاره به منظومه شمسی مدار می زنند

دانشمندان معتقدند این مورد نیز یک سیاره خارج منظومه شمسی دیگر است که دور ستاره ProximaCentauri مدار می زند که نزدیک ترین ستاره به خورشید است.

سیاره تازه کشف شده نیزپروکسیما سی(Proxima c)نام گرفته و اندازه آن نصف نپتون است. سیاره مذکور دور یک ستاره سرخ کوتوله(ProximaCentauri) مدار می زند که 8 بار کوچکتر از خورشید است.

محققان دانشگاه هرتفوردشایر معتقدند این سیاره مذکور حجم اندکی دارد. آنها با آنالیز اطلاعات مربوط به 17 سال رصد آسمان و تحلیل تغییرات در چرخه های طیف نور منتشر شده از ProximaCentauri این سیاره جدید را کشف کردند.

آنها شواهدی یافتند که نشان می داد ستاره به عقب و جلو حرکت می نماید و این امر نشان می دهد احتمالا سیاره ای دورآن مدار می زند.

یافته ها حاکی از آن است که هر مدار سیاره پروکسیما سی دور ستاره خود 5.2 سال طول می کشد و احتمالا این سیاره ابرزمین است به طوریکه حجم آن بیشتر از زمین اما بسیار کمتر از اورانوس و نپتون است.

تحقیقات و اندازه گیری ها نشان می دهد پروکسیما سی در فاصله 1.5 بار بیشتر از فاصله میان زمین و خورشید، دور ستاره خود مدار می زند بنابراین از پروکسیما بی سردتر است. دمای پروکسیما به حدی است که از وجود آب مایع روی سطح آن پشتیبانی می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر