همکاری مدرسه ملی سینمای ایران و مدرسه هنر سینما در صربستان

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، چهارشنبه شب در سرانجام هفته فیلم صربستان که به میزبانی سینما هنر و تجربه شیراز برگزار گردید، نشستی با موضوع تبادل میان سینمای ایران و صربستان با حضور محمدمهدی عسگرپور و میرولیوب موکوویچ برگزار گردید که مدیر امور بین الملل مرکز فیلم صربستان مطرح نمود: در تعامل بین سینمایی دو کشور گام اول این است که آثار سینمایی صربستان را به دانشجویان ایرانی نشان دهیم.

همکاری مدرسه ملی سینمای ایران و مدرسه هنر سینما در صربستان

ابتدا او درباره نوع نگاه به سینمای ایران عنوان نمود: از زمستان قبل 25 فیلم مستند و داستانی به ایران فرستادیم تا مخاطبان ایرانی با آثاری از نسل ها، ژانرها و زبان مختلف آشنا شوند؛ این آزادی عمل را به مخاطبین ایرانی دادیم که از میان این آثار، ژانر مورد علاقه خود را انتخاب نمایند.

موکوویچ با اعلام اینکه از سال 1990 تا 2010 روی سینمای ایران کار نموده، اضافه کرد: برای جشنواره بلگراد سه بار آثار کیارستمی را مورد توجه قرار دادم؛ من روی 5 فیلم کوتاه و 3 فیلم بلند کیارستمی تمرکز کردم.

طعم گیلاس کیارستمی ابتدا مورد توجه صربها نهاده شد

این در حالیست که به گفته موکوویچ قبل از اینکه فیلم طعم گیلاس نخل زرین جشنواره کن را نصیب کیارستمی نماید، توسط مخاطبین صرب مورد توجه نهاده شد.

وی درعین حال گفت: در جشنواره سینمایی شهر به میزبانی صربستان، هنرمندان ایرانی حضوری موفق داشتند.

مدیر امور بین الملل مرکز فیلم صربستان در ادامه اعلام نمود: در صربستان سالانه 150 فیلم می سازیم، درحالیکه در دوره یوگوسلاوی این تعداد به 230 فیلم برای جمعیت 20 میلیونی می رسید.

وی با این وجود عنوان نمود: خیلی وقتها فیلم های صربستان محصول کارگردان غیرشناخته گردیده هستند، در حالیکه امیر کوستاریتسا فقط نماد سینمای صربستان نیست.

موکوویچ موج جدید سینمای ایران را در صربستان ادامه دار دانست و گفت: فیلم های ایرانی پس از اکران در سینماهای صربستان این امکان را دارند در شبکه های تلویزیونی صرب پخش شوند.

وی از تمایل مرکز فیلم صربستان برای تبادل فرهنگی بین دو کشور اطلاع داد و اضافه کرد: احساس می کنیم این حس در شرکای ایرانی هم دیده می گردد.

این چهره شناخته گردیده سینمای صربستان در عین حال از لزوم تمرکز بر تبادل سینمایی بین دو کشور اطلاع داد و اضافه کرد: امیدوارم تفاهم نامه ای داشته باشیم و اجازه بدهیم فیلمسازان آزادانه به فراوری فیلم بپردازند.

صربستان سالانه 20 تا 50 فراوری مشترک سینمایی دارد

مدیر بین الملل مرکز فیلم صربستان با اعلام اینکه کشورش سال 2005 به یونیماژ پیوست که سالانه 25 میلیون یورو صرف فیلمسازی می نماید، توضیح داد: از سال 2005 بیش از 7میلیون یورو برای دیجیتالی کردن سالنها و فراوری فیلم صرف گردیده، این درحالیست که سالانه 20 تا 50 فراوری مشترک داریم.

وی درخصوص آمار فروش فیلم در این کشور یادآور شد: خوشبختانه وضعیت فروش برای ما ناامیدنماینده نیست و درآمد سینمای صربستان سهم هالیوود نخواهد بود و در مقایسه با کرواسی و رومانی از وضع مناسبی برخوردار است، زیرا فیلم های صربستانی با صد بیننده موفق ارزیابی می شوند.

به گزارش خبرنگاران، در این نشست که سفیر صربستان و نویسندگان و کارگردان فیلم فرزند هیچ کس حضور داشتند، عسگرپور، نایب رییس فیاپ در آسیا و موکوویچ به عنوان مدیر بین الملل مرکز فیلم صربستان پیرامون سینمای دو کشور به سخنرانی پرداختند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 1070

به "همکاری مدرسه ملی سینمای ایران و مدرسه هنر سینما در صربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری مدرسه ملی سینمای ایران و مدرسه هنر سینما در صربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید