وضعیت یوزپلنگ آسیایی وخیم پیش بینی می گردد

به گزارش بلاگ پو، یک کارشناس بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی گفت: آخرین آمار رسمی منتشر شده در مورد جمعیت یوزپلنگ های آسیایی مربوط به سال 2016 است که در آن تعداد یوزها کمتر از 40 قلاده تخمین زده شد. در صورت انتشار اطلاعات جدید معین می گردد که وضعیت یوز وخیم تر است.

وضعیت یوزپلنگ آسیایی وخیم پیش بینی می گردد

علی شمس کارشناس بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی در گفت وگو با خبرنگاران، با تاکید بر اینکه وضع جمعیتی یوزپلنگ آسیایی، نسبت به دهه 80، بحرانی تر شده است، گفت: یوز آسیایی تنها در ایران باقی مانده است و بر اساس مقاله ای که در دسامبر 2016 در مورد جمعیت یوزها منتشر شده؛ تعداد یوزها کمتر از 40 قلاده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از سال 2016 جمعیت یوزهای کشور تخمین زده شده است؟ گفت: طی دو سال گذشته برآورد جمعیت در بعضی زیستگاه های یوز اجرا شده، اما اعلام هر آمار جدیدی نیازمند مطالعات علمی و چاپ مقاله است.

کارشناس بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی با بیان اینکه آمار جمعیت برآورده شده در ابتدای دهه 80 بیش از 70 یوز اعلام می شد و اکنون به کمتر از 40 عدد رسیده، می توان نتیجه گرفت که جمعیت یوزهای آسیایی طی دو دهه گذشته روند نزولی داشته است.

شمس در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است در برآورد جدید، جمعیت یوزها تا حد قابل توجهی کمتر شده باشد؟ گفت: شرایط نسبت به گذشته وخیم تر شده و تعداد یوزها کمتر است. در 6 ماه گذشته 3 یوز دیگر را از دست داده ایم و ممکن است تعداد تلفات بیش از اینها بوده و لاشه پیدا نشده باشد. از سوی دیگر بعد از سال 2016 ، ثبت زادآوری در اکثر زیستگاه های یوز، کمتر شده است.

وی ادامه داد: در 6 سال گذشته در زیستگاه های جنوبی یوزپلنگ آسیایی شامل استان های یزد، اصفهان و کرمان هیچ زادآوری ثبت نشده و حتی هیچ یوز ماده ای هم مشاهده نشده است. در زیستگاه های شمالی شامل توران و میاندشت زادآوری ثبت شده است، اما در این مناطق بیشترین تعارض بین دامداران و سگ های گله وجود دارد و کوشش ها برای خرید آغل ها و خروج دام ها از منطقه با همین هدف است که زیستگاه برای یوز امن تر گردد. از طرفی توسعه های ناپایدار بالاخص رشد شبکه جاده ای و معادن در این دو دهه تاثیر بسیار زیادی در کاهش جمعیت یوزپلنگ آسیایی بالاخص در زیستگاه های جنوبی داشته است.

کارشناس بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی با بیان اینکه پایش مستمر یوزپلنگ آسیایی در بعضی زیستگاه ها انجام می گردد، گفت: دوربین گذاری های دوره ای سیستماتیک انجمن یوزپلنگ ایرانی یاری می نماید تا بتوانیم پایش مستمری از زیستگاه ها داشته باشیم. به طور کلی از سال 1390 پایش یوزپلنگ توسط انجمن شروع شده و تاکنون در سه فاز ادامه داشته است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 3562

به "وضعیت یوزپلنگ آسیایی وخیم پیش بینی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وضعیت یوزپلنگ آسیایی وخیم پیش بینی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید