افزایش عناوین کتاب در اولین ماه پاییز ، رونق بیشتر بازار نشر در گرو ثبات قیمت کاغذ

به گزارش بلاگ پو، آمار موسسه خانه کتاب نشان می دهد در مهر ماه سال جاری تعداد عناوین منتشر شده نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

افزایش عناوین کتاب در اولین ماه پاییز ، رونق بیشتر بازار نشر در گرو ثبات قیمت کاغذ

به گزارش خبرنگار ،براساس آمار موسسه خانه کتاب، تعداد 8785 عنوان کتاب در فاصله زمانی اول مهر تا اول آبان ماه امسال منتشر شدند. از این میان تعداد 6406 عنوان کتاب تالیفی و 2397 عنوان ترجمه هستند. این درحالی است که سال گذشته در همین مدت تعداد 7230 عنوان کتاب منتشر شده بود.

از این میان تعداد 5541 عنوان تالیفی و 1689 عنوان ترجمه بودند. این آمار نشان می دهد که در مهر ماه امسال تعداد عناوین منتشر شده نسبت به سال قبل افزایش یافته است که این افزایش نشانه بازگشت نسبی رونق به چرخه اقتصاد نشر است.

میزان انتشار عناوین کتاب در حدود یک سال گذشته کاهش یافته بود؛ این کاهش عناوین کتاب از شهریور ماه شروع شده بود و تا اوایل مهر ماه امسال ادامه داشت. از اوایل مهر ماه بازار نشر تکانی خورد و میزان انتشار عناوین کتاب افزایش یافت. ناشران ما بعضی از کتاب هایی را که تا پیش از این مدت نمی توانستند منتشر نمایند، منتشر و روانه بازار نشر کردند. دلایل مختلفی در این افزایش تعداد عناوین کتاب تاثیرگذار بود که دلیل اصلی آن کاهش قیمت کاغذ است؛ تاجران بازار کاغذ که احساس خطر نموده بودند، کاغذ هایی را که در انبارهایشان داشتند به بازار کاغذ تزریق کردند. این مسئله باعث افت قیمت کاغذ در یک ماه و نیم شد و قیمت کاغذ به میزان 130 تا 140 هزار تومان در مدت یک ماه و نیم کاهش یافت.

کاهش قیمت کاغذ این جرات را به ناشران داد، کتاب هایی را منتشر و روانه بازار نشر نمایند که تا پیش از این امکان انتشار آن را به دلیل قیمت بالای کاغذ نداشتند؛ کاغذ از ملزومات اصلی انتشار کتاب است و افزایش قیمت آن می تواند در میزان انتشار عناوین کتاب تاثیر بگذارد. آنچه در این بین اهمیت دارد و می تواند بازار نشر را به رونق واقعی برساند، ثابت ماندن قیمت کاغذ است.

نوسانات قیمت در بازار، کاغذ ناشر را با مشکل روبه رو می نماید. ناشر نمی تواند در شرایط نوسان قیمت کاغذ کتاب منتشر کند. ایجاد ثبات در قیمت کاغذ می تواند برای ناشر یک اطمینان خاطری ایجاد کند و ناشر می داند برای تهیه کاغذ مورد نیازش چه میزان هزینه کند.

قیمت کاغذ در حدود یک سال و نیم گذشته از بندی 80 هزار تومان به بندی 520 هزار تومان هم رسیده بود. کاغذ در این مدت بالاترین میزان قیمت را داشت و ناشران ما برای تهیه کاغذشان هزینه های بالایی پرداخت کردند. در این میان دولت هم کاغذ را با نرخ دولتی در اختیار ناشران گذاشت.

در ابتدای کار، کاغذ به طور یکسان در اختیار ناشران قرار می گرفت اما پس از مدتی این مسئله تغییر کرد. ناشرانی که کتاب منتشر می کردند و جزء ناشران فعال بودند، کاغذ دریافت می کردندو در این زمینه شاهد نظارت اتحادیه ناشران و کتابفروشان هم بودیم. هر کتابی که منتشر می شد در اتحادیه ناشران و کتابفروشان آنالیز می شد و اگر تخلفی وجود داشت با آن برخورد می کردند و به ناشران متخلف کاغذ داده نمی شد. البته میزان این تخلف ها بنابر گفته هومان حسن پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان بسیار اندک بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14540

به "افزایش عناوین کتاب در اولین ماه پاییز ، رونق بیشتر بازار نشر در گرو ثبات قیمت کاغذ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش عناوین کتاب در اولین ماه پاییز ، رونق بیشتر بازار نشر در گرو ثبات قیمت کاغذ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید