راهنمای طبیعت گردی در کوه های قفقاز

به گزارش بلاگ پو، کوه های قفقاز | Caucasus Mountains

کوه های قفقاز یکی از زیباترین نقاطی اند که هم زیبا و دوست داشتنی هستند و هم به علت آنکه در کشورهای نزدیک ایران واقع شده اند، دسترسی بسیار راحتی به ما دارند. طبیعت گردی در کوه های قفقاز، از جمله روش های کشف این منطقه است که با وجود بکر بودن این منطقه می توان گفت که شما عاشق آن خواهید شد. خبرنگاران در ادامه این متن برای شما هدایت آماده نموده که برای طبیعت گردی و کوهنوردی در این منطقه کاربردی خواهد بود؛ با ما همراه باشید.

راهنمای طبیعت گردی در کوه های قفقاز

توضیح کلی

رشته کوه های قفقاز در کشورهای گرجستان، آذربایجان، ارمنستان و بخش های جنوبی کشور روسیه پراکنده شده است. این کوه ها علاوه بر اینکه جاذبه ای طبیعی هستند، سکونتگاه مردمی از قومیت ها، زبان ها و تاریخ مختلف می باشند که شما با آمدن به اینجا می توانید با این جوامع مختلف آشنا شوید. طبیعت گردی در قفقاز، مطمئن باشید که یک ماجراجویی واقعی است: قله هایی که با برف پوشیده شده اند و در آسمان می درخشند، راه های باستانی شوروی و بعلاوه بکر بودن این منطقه، همان چیزی است که هر شخص ماجراجو و دوستدار طبیعتی عاشقش خواهد شد.

کوه های قفقاز کجا هستند؟

همانطور که گفته شد این کوه ها در گرجستان، ارمنستان، آذربایجان و روسیه قرار گرفته اند: از جنوب روسیه نزدیک دریای سیاه آغاز شده و تا شبه جزیره آب شوران در آذربایجان که در دریای خزر وجود دارد، ادامه می یابد. قفقاز دارای دو رشته کوه مجزاست:

  • رشته کوه قفقاز بزرگ (بزرگ قفقاز)
  • رشته کوه قفقاز کوچک (کوچک قفقاز)

بین این دو رشته کوه، راهی تقریبا پست وجود دارد که از شمال غرب در آذربایجان و گرجستان می گذرد. رشته کوه قفقاز بزرگ به سمت شمال، جایگاه بزرگترین کوه اروپا یعنی کوه البروس است که 5643 متر ارتفاع دارد. کوچک قفقاز به شکل کمانی بین مرز آذربایجان و ارمنستان واقع شده است.

برای طبیعت گردی در کوه های قفقاز کجا برویم؟

یکی از دلایل محبوبیت طبیعت گردی در قفقاز، دام بزرگ آن است: طبیعت کشف نشده! در اینجا جهتهای بسیار زیادی وجود ندارد و آن هایی هم که جهت پاکوب (آشنایی با اصطلاحات طبیعت گردی) دارند، رو به ناپدید شدن رفته اند. برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر که طبیعت گردی یکی از تفریح های مردم به شمار می رود، مردم محلی منطقه قفقاز اصولا کمتر طبیعت گردی می نمایند و می توان بکر بودن این منطقه را نیز ناشی از این اتفاق دانست.

با این حال، به علت آنکه رشد صنعت گردشگری در این منطقه رو به بهبود است، جهتهای متعددی در حال گشایش است. اما اینکه جهتهای این منطقه کاملا بکر و ماجراجویانه هستند، واقعیتی انکار ناپذیر است. بیشتر جهتهایی که در گرجستان هستند به مرز گرجستان در شمال می رسند و نتیجه آن، چندین روز طبیعت گردی در دل کوه های قفقاز است.

شما بعلاوه می توانید به کشور آذربایجان بروید و آنجا نیز جهتهای طبیعت گردی بسیار ناشناس و بکری پیدا کنید؛ البته شانس اینکه روستاهای باستانی را در این جهت ببینید هم یکی دیگر از دلایلی است که انگیزه شما را بیشتر خواهد نمود. از باکو به قوبا، منطقه ای در کوه های شهداگ در ارتفاع 600 متری بروید. شهر قوبا که بیش از 40 هزار نفر جمعیت دارد، ترکیب از کوه، تماشای های طبیعی، فرهنگ و تنوع است.

روستاهای مختلفی غنی از تاریخ و فرهنگ در اینجا دیده می شوند که از جمله آن ها می توان به خینالیگ، لاهیج و ساریباش اشاره نمود. بیشتر جهتها، مال رو هستند و شاید در این میان گله های گوسفند و گاو نیز ببینید. پیشنهاد ما این است که یک راهنمای محلی پیدا کنید؛ شهر تاریخی شکی در کوهپایه های قفقاز تنها 500 متر ارتفاع دارد، در حالی که قله های اره شکل اطراف آن در شمال ارتفاعشان به حدودا 3100 متر می رسد.

جهت ترانسقفقاز | Transcaucasian Trail

پروژه جاه طلبانه ای چندین سال پیش آغاز شد تا طی آن جهتی بین دریای سیاه و دریای خزر به طول 1500 کیلومتر ایجاد گردد که آن هم از میان کوه های قفقاز رد می گردد. البته این جهت هنوز به طور کامل تکمیل نشده است. سوال هایی در این رابطه مطرح می گردد که به آن ها می پردازیم:

  • آیا من می توانم از خط مرزی هر جایی که بودم، عبور کنم؟

خیر. شما تنها برای گذر از مرز باید به مرزبانی های رسمی رجوع کنید. عبور از مرز به جز این منطقه ها شما برای شما دردسرساز خواهد شد.

  • آیا می گردد کل جهت ترانسقفقاز را طبیعت گردی کرد؟

در حال حاضر جهتهای متعددی که کیلومترها توسعه دارند در اینجا باز شده اند که هر کدام طبیعت بی نظیر و چشم اندازهای زیبایی در خود دارند. این جهتها از منطقه های مانند اسوانتی، راچا، امتیانتی، خوسورتی، توشتی و پارک ملی لاگودخی می گذرند. این جهتها به قدر کافی تماشای هستند تا عطش شما برای کشف کوه های قفقاز را رفع نمایند.

طبیعت گردی در کوه البروس

کوه البروس با ارتفاع 5643 متری، عنوان بلندترین کوه اروپا را به خود اختصاص داده است. این کوه که در مرز روسیه-گرجستان واقع شده در مقایسه با دیگر کوه های شناخته شده برای کوهنوردی در دنیا، آسان تر است. شما باید برای آن مجوزی دریافت کنید و حتما با راهنماهای تخصصی بروید. شما از جهتهای مختلفی می توانید از این کوه بازدید کنید که معروف ترین آن، آسانترین نیز هست، در آن تله کابین وجود دارد.

اطلاعات کاربردی

منطقه قفقاز به خاطر اینکه در چندین کشور واقع شده، از لحاظ سیاسی کمی بی ثبات است. رفتن از یک مقصد به مقصد دیگر آنچنان هم ساده نیست و شما باید اجازه کشورهای دوطرف را داشته باشید. جنوب روسیه در قفقاز بزرگ و گرجستان دارای جمهوری های مجزا از جمله چچن و داگستن روسیه، آبخازیا و اوستیای جنوبی است. منطقه ناگورنو قره باغ موضوع اختلاف شدید در میان آذربایجان و ارمنستان به جای مانده است و باعث درگیری مداوم است و به دلایل مختلف، مرز میان آذربایجان و ارمنستان بسته شده است. اما خب هنوز هم به راحتی می توانید با طبیعت گردی در جهتهای یک کشور، از کوه های قفقاز تماشا کنید.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 11 اسفند 1400 بروزرسانی: 11 اسفند 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 60191

به "راهنمای طبیعت گردی در کوه های قفقاز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای طبیعت گردی در کوه های قفقاز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید