ضرورت توجه به یک قطب فرهنگی

به گزارش بلاگ پو، استان لرستان در غرب ایران با 11 شهرستان و سرزمین کوهستانی با آب و هوای متنوع چهار فصلی به دلیل شرایط جغرافیایی که محل کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق ایران بوده است براساس شواهد و قرائن آثار باستانی مانند غارها ، پل ها، منارها، کتیبه های سنگی و قلعه ها نشان از تمدن و فرهنگ دیرینه ای دارد.

ضرورت توجه به یک قطب فرهنگی

وجود شخصیت ها و عالمان دینی ، فرهنگی هنری و تنوع زیستی باعث شده که به یک قطب فرهنگی مخصوصا در زمینه موسیقی به حساب آید اما این استان که با خرده فرهنگ های مختلف به استان مهمان نواز معروف است به نظر خیلی از کارشناسان و اهل فن، زیر ساخت های مناسب برای مشاغل فرهنگی و هنری این استان و در حد اندازه توان آنها نیست.

دکتر کیانوش رستمی استاد دانشگاه و روزنامه نگار در این رابطه به خبرنگار ما گفت: استان لرستان از نظر سرمایه های فرهنگی که همان نیروی انسانی است دارای پتانسیل های فراوانی است که متاسفانه به دلیل کمبود زیر ساخت به تهران یا استان های دیگر مهاجرت نموده اند.

وی افزود: لرستان در زمینه های رسانه ، موسیقی ، هنرهای تجسمی و تئاتر انسان های توانمند و قدری دارد اما توجه مسؤولان برای زیرساخت ها و سرمایه گذاری در حد و متناسب با شان و منزلت فرهنگ این دیار نیست و احتیاجمند نگاه ویژه است.

یدالله ستوده، مدیر انتشاراتی شاپورخواست خرم آباد در این رابطه می گوید: فرهنگ و کار فرهنگی در استان لرستان از مدیریت های ناکارآمد رنج می برد.

وی افزود : کسانی امور فرهنگی استان لرستان را در دست داشته و دارند که نسبت به مسائل فرهنگی هیچ گونه اطلاعاتی ندارند و به جای حمایت از فرهنگ تیشه به ریشه آن می زنند.

وی گفت: مدیریت های رانتی نمایندگان بر فرهنگ لرستان باعث پسرفت این امور شده است.

سید مرتضی شاهرخی، مدیر توسعه فرهنگی افق برتر افلاک به خبرنگار ما گفت با توجه به قدمت و پیشینه بسیار قوی فرهنگی در استان لرستان حق مطلب ادا نشده است.

وی با بیان این مطلب که در حوزه فرهنگ و هنر متولی خاصی وجود ندارد افزود: در سال های اخیر دیدگاه ها و سلایق مختلف در حوزه فرهنگ و هنر باعث تنزل آن شده است.

این فعال فرهنگی افزود: در مقطعی به مسائل سنتی مانند موسیقی سنتی، آیین ها و سنت های استان لرستان توجه جدی شد و در مقطعی به مسائل فرهنگی مدرن و پاپ که این شل و سفت کردن در هردو مقطع زمانی برای هنر و فرهنگ لرستان خطرناک است.

وی با بیان این مطلب که امروز مسائل مالی و معیشتی بر امور فرهنگی سایه افکنده است،افزود : علی رغم تمام تاثیرات دنیای امروز بر فرهنگ و تغییرات فرهنگی در دنیا اما در استان لرستان مسائل فرهنگی و آیین ها و سنت هایی وجود دارد که به دلیل پیشینه قوی و ریشه عمیق و دیرینه دستخوش تغییرات نشده اند.

شاهرخی با بیان این مطلب که موازی کاری در حوزه هنر و فرهنگ بسیار زیاد است افزود : خرد شدن بودجه فرهنگی بین دستگاه های مختلف برای امور فرهنگی موجب افراط و تفریط در برخی کارها می گردد.

وی در سرانجام گفت: لرستان از نظر هنر موسیقی سنتی در دنیا حرف برای گفتن داشته و دارد ولی متاسفانه امروز به این مهم توجه جدی نمی گردد .

طاهره گودرزی مدیر هنر و توسعه هنرهای معاصر (آرتا) به جام جم گفت: در زمینه هنرهای معاصر بچه های استان لرستان هم شجاعت و هم خلاقیت دارند و می توانند در جشنواره های ملی و بین المللی بدرخشند.

این فعال هنرهای تجسمی افزود: هنرهای تجسمی چند سال است که در کشور و استان فعالیت دارد و اما در همین مدت کوتاه جشنواره های بین المللی در خرم آباد برگزار شده است.

وی گفت: دستگاه ها و نهادهای دولتی بایستی هنرمندان جوان این رشته را در لرستان مورد حمایت قرار دهند.

احمد فتاحی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان به خبرنگار ما گفت: ارشاد اسلامی در راستای وظایف سازمانی خود با در نظر داشتن اهداف فرهنگی و با تدوین وبرش استانی اقداماتی را در زمینه ارتقای کیفیت و کمیت برنامه های فرهنگی سر لوحه کاری خود قرار داده است.

وی از جمله این اقدامات را برقراری ارتباط و تعامل با نهادها و افراد فرهنگی - هنری، افزایش سطح مهارت های شغلی کارگزاران حوزه های هنری و فرهنگی و ایجاد زیرساخت های لازم برای بهره برداری از فناوری اطلاعات و فضای مجازی با رویکرد عدالت محوری و اثربخشی ذکر کرد و گفت: فعالیت های این اداره کل در راستای آثار فاخر فرهنگی -هنری، سینما، تئاتر، موسیقی، رسانه و چاپ و نشر بوده است.

وی راه اندازی هنرستان های هنرهای زیبا برای پرورش استعدادها و ایجاد آکادمی های آزاد در زمینه فرهنگ و هنر ، کانون ها و انجمن هایی را برای استان مهم دانست و افزود: راه اندازی کتابخانه های درجه یک شهرستان های بروجرد و الیگودرز با زیربنای 2400 مترمربع و کتابخانه های درجه 2 در پلدختر و الشتر گام های خوبی در زمینه ارتقای فرهنگی است.

فتاحی با بیان این که ما سالن های آمفی تئاتر در شهرستان های خرم آباد ، بروجرد ، کوهدشت و الیگودرز داریم، افزود: تالار مرکزی در خرم آباد که سه سالن 400 ، 600 و 800 نفره دارد با پیشرفت 20 درصدی از سال 1387 آغاز شده و تا به حال 12 میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل این پروژه بیش از 61 میلیارد تومان دیگر احتیاج است.

مدیرکل ارشاد افزود: با راه اندازی این طرح لرستان می تواند میزبان همایش های ملی و بین المللی در جشنواره های موسیقی ، هنر ، تئاتر و حتی در حوزه های مالی و دینی باشد و فرهنگ وتمدن دیرینه خود را به دنیا معرفی نماید.

الهه نجف وند - خبرنگاران استان ها / روزنامه خبرنگاران

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 44435

به "ضرورت توجه به یک قطب فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت توجه به یک قطب فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید