چرا پنجره هواپیما سوراخ های کوچک دارد؟

به گزارش بلاگ پو، شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا در تمامی پنجره های هواپیما، سوراخ های کوچکی وجود دارد؟ این سوراخ ها برای امنیت بیشتر تعبیه شده اند؛ اما چگونه؟

چرا پنجره هواپیما سوراخ های کوچک دارد؟

همه ما می دانیم که برای پرواز در ارتفاع 11 هزار متری از سطح دریا بایستی فشار هوای داخل هواپیماتنظیم گردد تا بیهوش نشویم. برای دانستن این موضوع نیازی نیست لزوماً مهندس هوانوردی باشید. هوای داخل هواپیما باید با فشار خاصی تنظیم گردد. به منظور حفظ این فشار، نباید هیچ سوراخ یا روزنه ای در کابین باشد. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا در تمامی پنجره های هواپیما، سوراخ های کوچک و ترسناکی وجود دارند؟ به طور خلاصه باید بگوییم، این سوراخ ها علی رغم ظاهرشان، برای امنیت شما تعبیه شده اند.

به گفته مارک ونهوناکر یکی از خلبانان هواپیمایی بریتانیا، این سوراخ ها روزنه تخلیه هوا نام دارند که بین دو لایه شیشه ای ترموست شفاف از جنس استرهاى پلیمریزه اسیدهاى اکریلیک قرار گرفته اند؛ این بدان معنی است که وقتی شما از پنجره هواپیما بیرون را نگاه می کنید، در واقع همه چیز را از یک پنجره با سه لایه متفاوت می بینید.

اولین لایه این پنجره ها که به راحتی می توانید لمسش نموده و با انگشتانتان کثیفش کنید، لایه خراش نام دارد. لایه وسطی، همانی است که روزنه تخلیه هوا در آن قرار گرفته است و در نهایت لایه آخر، که مهم ترینشان نیز هست، لایه بیرونی است که شما را از فشار هوای بیرون محفوظ نگاه می دارد. هر دو لایه بیرونی و وسطی قادر به تحمل فشار بیرون هستند اما بار اصلی بر دوش لایه بیرونی است؛ چراکه این لایه، محافظ و سد اصلی بین شما و ابرها محسوب می گردد.

قبل از این که به نحوه کار این پنجره ها بپردازیم، بهتر است کمی در خصوص چگونگی کم و زیاد شدن فشار هوا به هنگام پرواز بدانیم. اگر همه چیز به درستی کار کند، شما اصلاً متوجه کم شدن فشار هوای بیرون نخواهید شد و مشغول فیلم تماشا یا سر زدن به شبکه های اجتماعی خود خواهید بود. (البته اگر شانس بیاورید و هواپیمایتان از اینترنت Wi-Fi برخوردار باشد ).

معمولاً درون هواپیما، برای راحتی حال مسافران، فشار کابین هواپیما را با استفاده از هوایی خاص تنظیم می نمایند تا افراد درون آن، همان احساس روی زمین بودن را داشته باشند. با این وجود، دیگر به هنگام پرواز از حال نرفته یا از کمبود اکسیژن رنج نخواهید برد .

اما به یاد داشته باشد، هرچه هواپیما به ارتفاعات بالاتری می رسد، هوای بیرون از هواپیما رقیق تر می گردد و در نتیجه اکسیژن و فشار کمتری نیز خواهد داشت .

برای افراد عادی، تصور این گونه تغییرات در فشار هوا سخت است. (البته کوهنوردان درک بهتری از این موضوع دارند). اجازه دهید این قضیه را با اعداد و ارقام برایتان روشن تر کنیم. بنا بر گزارش های سازمان American Vacuum Society ، وقتی درون هواپیما و در ارتفاع هستیم، فشاری معادل یک کیلوگرم در هر سانتی متر مربع احساس می کنیم. از آنجایی که این اندازه ناچیز است، همه ما به آن عادت داریم و برایمان راحت است .

اگر با هواپیما به ارتفاع 10.679 متری بروید، این مقدار فشار تا 0.2 کیلوگرم بر سانتی متر مربع کاهش خواهد یافت .

اگر شما سوار بر یک هواپیمای نظامی باشید، تفاوت زیادی در اصل قضیه وجود خواهد داشت. از آنجایی که بعضی از هواپیماهای نظامی کاملا پوشیده نیستند و فشار هوای آن تنظیم نمی گردد، هوای داخل آن در ارتفاعات، به منظور حفظ توازن کوشش می نماید بیرون برود .

شاید با خودتان بگویید این مسائل چه ربطی به سوراخ های کوچک روی پنجره های هواپیما دارد؟ این سوراخ ها فشار هوای لایه وسطی را کاهش می دهند. بنابراین، لایه بیرونی فشار هوای کابین را می گیرد و بدین ترتیب مسافران فشار هوا را کم کم و به تدریج احساس می نمایند.

هدف از ایجاد این روزنه های کوچک، برقراری توازن فشار هوا بین کابین مسافران و هوای بین لایه های پنجره ها است. بنابراین فشار هوای کابین، حین پرواز فقط به لایه بیرونی وارد می گردد.

این بدان معنا است که اگر لایه بیرونی پنجره به هر دلیلی بشکند، هنوز هم لایه وسطی مسافران را از فشار هوا و کمبود اکسیژن بیرون حفظ خواهد نمود. درست است که سوراخ های کوچکی در پنجره ها وجود دارد؛ اما این موضوع، چیزی نیست که سیستم تنظیم فشار هوای هواپیما نتواند از پس آن بر بیاید.

این روزنه ها، علاوه بر این که نقش مهمی در سلامت و امنیت مسافران ایفا می نمایند، بلکه از بخار گرفتگی شیشه ها طی تغییرات دمایی در ارتفاعات مختلف نیز جلوگیری می نمایند تا بتوانیم به راحتی زیبایی بیرون را نظاره گر باشیم. به راستی فکرش را هم می کردید که چنین چیز کوچکی تا این حد مهم باشد؟!

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین های داخلی یا خارجی را دارید، با استفاده از موتور جستجوی پرواز خبرنگاران می توانید قیمت بلیط فروشنده های معتبر را مقایسه نموده و بلیط مقرون به صرفه هواپیما به مقصد مورد نظرتان را بخرید.

منبع: کجارو / businessinsider
انتشار: 26 فروردین 1401 بروزرسانی: 26 فروردین 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 60733

به "چرا پنجره هواپیما سوراخ های کوچک دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا پنجره هواپیما سوراخ های کوچک دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید